Bagry mají ještě napilno, dělníci dokončují chodníky, v hlíně není ještě ani jediný strom. Čerpací stanice je obehnaná červenobílou páskou a teprve se připravuje na následující den, kdy se poprvé otevře. Přesto je parkovací stání pro kamiony více než z poloviny plné a řidiči využívají prostoru, který se pro ně na D1 objevil.
Odpočívka Střechov, nacházející se na 52. kilometru ve směru z Brna, zhruba v polovině trasy mezi Jihlavou a Prahou, se oficiálně zprovoznila v úterý 13. září, odkdy je možné také načerpat palivo. Vjet na parkoviště bylo možné už den předtím.
Na tomto místě stála jedna z nejstarších odpočívek na někdejší československé dálnici, vystavila se v 70. letech minulého století. Dlouhé roky byly na D1 jen tři pumpy - Devět křížů, Průhonice, a zmíněný Střechov. V té době šlo o velkou odpočívku, kde se nacházel nadstandardní počet míst, čerpací stanice, později se uvedl do provozu snack bar a v 80. letech motorest. Není bez zajímavosti, že v plánu bylo motorest postavit jako most přes D1, které jsou k vidění například v Itálii. Byly vystavěny dokonce základy, ale z úsporných důvodů k realizaci nakonec nedošlo. Zmiňuje se o tom publikace Dálnice 1967-2007.
Stav odpočívky už současnému provozu a potřebám nevyhovoval. Rekonstrukce trvala zhruba pět měsíců a vyšla na 127,9 milionu korun bez DPH. Prostor změnil dispozici a radikálně se zvětšil, a to především pro kamiony. Počet stání vzrostl z původních 42 na 98 míst a přibyla pojízdná komunikace s točnou, která umožňuje snadnější manévr s návěsem při hledání parkovacího místa.
Odpočívka je propojená komunikací s protější, rovněž nazvanou Střechov, která prošla rekonstrukcí v roce 2019, a tak se k ní snadno dostanou i lidé, kteří cestují v opačném směru. Telematika by pak měla navést nákladní vozy právě tam, kde je míst pro stání ještě dost.
Podél stání pro osobní auta, kterých je tu teď 73, se instalovaly stoly s lavicemi pro odpočinek nebo piknik. A také dětské hřiště. Prostředí ale během svého otevření působilo zatím neutěšeně, částečně i proto, že navezená hlína podél parkoviště je zatím neosázená, bez stromů či trávníku. Sedět tu na přímém slunci bez kousku stínu nebude moc příjemné.
Podle vyjádření ŘSD se má zeleň vysázet během podzimu. Na ostrůvcích mezi parkovacími stáními jsou tu a tam velké kameny, jinak je plocha strohá. Dopravní cedule označují, kde mohou stát kamiony, osobní vozy, případně šest autobusů či deset obytných vozů nebo karavanů. Parkoviště je z pravé strany obehnané zhruba 200metrovou stěnou z gabionů, dálnici od odpočívky ale prakticky nic nedělí, jen pár vzrostlých stromů. Nadále tedy platí, že nejpříjemnější odpočívkou je na D1 Studený s hřištěm a moderními toaletami.
Dělníci tu ale usilovně pracují dál, především na výstavbě fastfoodu, v listopadu by se měla zprovoznit nová pobočka KFC jen kousek nad dětským hřištěm. Parkoviště od benzinky se nachází v mírném kopci, samostatné toalety tu ale v provozu nebudou. Kdo zastaví, bude muset využít zázemí čerpací stanice, nebo zmíněného rychlého občerstvení.
Zatím tu není ani nabíjecí stanice pro elektromobilisty, i když ŘSD informuje, že na její výstavbu jsou připraveni. "Společnost ČEZ předpřipravila prostor jak pro stojany pro osobní, tak v budoucnu i nákladní vozy. Nyní se vypíše veřejná zakázka pro provozovatele," vysvětluje Jan Studecký, tiskový mluvčí ŘSD.
Ačkoli se na odpočívce Střechov počet stání pro kamiony téměř zdvojnásobil, podle něj to stále není dost. "Počet míst pro nákladní vozy je nedostatečný, aktuálně odhadujeme, že jich v Česku chybí okolo 1500. Počet míst pro nákladní automobily je každým rokem zvyšován prostřednictvím rozšiřování stávajících odpočívek, případně výstavbou nových," říká. Na dálničních odpočívkách je podle Studeckého aktuálně 3042 stání pro nákladní automobily, v roce 2018 to bylo 2660. Aktuálně je v realizaci dalších 339 míst.