Radikální řez Priusem. Toyota dostala nový design, v Evropě už bude jen do zásuvky

Pátá generace Toyoty Prius přijede do Evropy jen jako hybrid do zásuvky.
Pátá generace Toyoty Prius přináší radikální změnu stylu.
Základem pohonného ústrojí s výkonem 164 kW je benzinový dvoulitr.
Vedle designu prošla výraznou proměnou i kabina Priusu.
Technika ukrývající se pod karoserií plug-in hybridní verze.
Foto: Toyota
Jan Matoušek Jan Matoušek
16. 11. 2022 11:40
Toyota Prius byla v Evropě dlouho synonymem pro samonabíjecí hybridní auto, nová, pátá generace to ale výrazně mění. Nejde přitom jen o poměrně radikálně odlišný vnější vzhled, na starý kontinent se totiž Prius dostane výhradně jako plug-in hybrid. Klasické hybridní ústrojí tak přenechá Corolle nebo C-HR.

"Znovuzrozený hybrid", uvozuje Toyota koncept, na jehož základech novou generaci Priusu stavěla. A při pohledu na vnější vzhled asi nic jiného než znovuzrození použít nelze. Čtvrtá generace vozu byla designově poněkud nevýrazná a poměrně lehce zaměnitelná s předchozími variantami. O to více dokáže páté vydání jednoho z ikonických aut 21. století překvapit.

Toyota v něm skloubila prvky známé z elektrického SUV bZ4X, ale třeba i modelu Crown, který se nabízí pouze v zámoří. Siluetou už Prius tolik nepřipomíná hatchback, ale spíše klasický sedan, však je také auto o 50 mm nižší a 22 mm širší. Až 19palcová kola spolu s černým lakováním podběhů pro změnu odkazují na svět SUV. Celkově je novinka také o 46 mm kratší, zároveň s tím má ale o 50 mm delší rozvor náprav.

Základem Priusu je platforma TNGA ve verzi GA-C, která mimo jiné přináší nižší těžiště. Toyota tak slibuje větší zážitky za volantem. V Evropě se bude Prius nabízet od příštího roku výhradně s plug-in hybridním pohonným ústrojím. Jeho základem je nově benzinový dvoulitrový čtyřválec (třeba u plug-in hybridní RAV4 má benzinový motor 2,5 litru), celkově pak bude mít kompaktní model 164 kW.

Je to výrazně více, než kolik měl plug-in hybridní Prius v minulé generaci (systémově 90 kW). Toyota přitom slibuje stejnou úspornost a až o polovinu větší elektrický dojezd. Ten se v minulé verzi pohyboval kolem 50 kilometrů, matematicky by se tak měl dostat někam k 75 kilometrům. 13,6kWh baterie je nově umístěná pod zadními sedadly, nikoliv v kufru.

Mimo Evropu bude Prius k dostání i s klasickým samonabíjecím hybridním ústrojím s dvoulitrem (celkem 144 kW) nebo osmnáctistovkou (celkem 103 kW). Dvoulitr nabídne i pohon všech kol, který Japonci označují spojením E-Four.

Jestliže vnější design čerpal inspiraci z nového elektromobilu Toyoty, uvnitř je inspirace ještě patrnější. Ať už jde o volant, nebo pozici digitálního přístrojového štítu, který už není uprostřed, ale přímo před řidičem. Středový panel s velkou dotykovou obrazovkou je více orientovaný na řidiče a vzhledově je konvenčnější než u předchůdce. Minimálně v Japonsku se objeví také digitální vnitřní zpětné zrcátko.

Prodeje plug-in hybridního Priusu začnou v Evropě příští rok na jaře, hybridní model se v jiných koutech světa objeví ještě letos v zimě.

 

Právě se děje

Další zprávy