První test Škody Rapid. Vzadu je dost místa pro rodinu

Radek Pecák Radek Pecák
9. 7. 2012 17:15
Živě z Vídně: Automobilka Škoda je přeborníkem v dělání maxima z minima
Foto: Radek Pecák

Rodiny, které chtějí zůstat věrné značce Škoda, budou mít po začátku prodejů nového rapidu jasnou volbu. Je to prakticky ideální automobil pro manželský pár se dvěma dětmi libovolného věku a vzrůstu.

To si ověřil redaktor Aktuálně.cz během prvních stovek kilometrů s tímto vozem na mezinárodní novinářské prezentaci ve Vídni, Bratislavě a jejich okolí.

Dosud platilo, že pokud rodinám nestačily svojí velikostí citigo ani fabia a nelíbil se jim roomster, nezbývalo nic jiného než přihodit další desetitisíce a koupit si octavii. Samozřejmě je řeč o těch rodinách, které jsou věrné značce Škoda, protože u konkurence by pochodily už dříve.

Nový model Rapid rodiny uvítají zejména poté, co Škoda ukončila produkci Octavie Tour, tedy octavie druhé generace se vzhledem před faceliftem. Podle zatím neoficiálních zpráv totiž bude nová octavia příští rok sice podstatně větší a vybavenější než současná generace, ale tím vcelku logicky i dražší.

Vzadu je skutečně více místa než v octavii.
Vzadu je skutečně více místa než v octavii. | Foto: Radek Pecák

Na první i druhý pohled je rapid trochu smutný. Zvenčí sice působí elegantně, ale střídmě. Designový "odvaz" na karosérii se omezil na šikmé prolisy na víku zavazadlového prostoru, v interiéru pak je to už jen černá šeď.

Z minima maximum

Na druhou stranu rapid opět dokazuje, že společnost Škoda Auto je přeborníkem v dělání maxima z minima.

Prostě vzala díly, které jsou již mnoho let používané (a jejich vývoj tudíž dávno zaplacený) a zabalila je tak, že laik nic nepozná a odborník je udiven, proč to tak dobře neumí i jiní.

Škoda Rapid by se ve stejné podobě, jakou zkoušíme, stěží mohla prodávat v USA nebo v jiných regionech, kde jsou obyvatelé narostlí více do šířky. Její interiér je totiž úzký, jak je obvyklé u prakticky všech vozů Škoda představených v minulých několika letech. To proto, že na nápravy z menších vozů je napasován výrazně delší skelet. U rapidu pochází velká část dílů přední nápravy z poslední fabie, zadní je pak upravená verze první generace novodobé octavie.

I vybavená verze elegance působí nudně.
I vybavená verze elegance působí nudně. | Foto: Radek Pecák

Rozvor přesahuje 260 centimetrů a zajišťuje dostatek prostoru zejména pro kolena zadních cestujících. Redaktor Aktuálně.cz měřící 186 centimetrů si po nastavení předního sedadla do ideální pozice za volantem sedl takzvaně sám za sebe a před koleny mu v ten okamžik zbývala ještě rezerva téměř 15 centimetrů.

Kufr nadchne

O hodnotě velikosti kufru 550 litrů již byla řeč v předešlých článcích. Faktem je, že je velmi dobře přístupný, víko se zvedá s rezervou nad hlavu redaktora zmíněné postavy. Pod podlahou je plnohodnotné rezervní kolo a ještě poměrně objemná přihrádka na lékárničku, trojúhelník, náhradní kapalinu do ostřikovačů a další nezbytnosti.

Při jízdě, kterou jsme absolvovali v první etapě s vozem s nejslabším benzinovým čtyřválcovým motorem 1,2 TSI (63kW), jsme ocenili přesné řízení, hladce řadící pětistupňovou převodovku a brzdy, které mají snadno dávkovatelný účinek.

Na hladké silnici se jízdní vlastnosti blíží k octavii, po najetí na hrubý a občas nerovný povrch silnic nižších kategoriích je ale posádka více vytřesena než v sofistikovanější větší škodovce. I když ani přejetí hlubokého výmolu nezpůsobí roztřesení vozu a rána, která se v tu chvíli zpod auta ozve, vyděsí posádku uvnitř rozhodně méně než to "umí" řada konkurentů.

Kufr je tradičně silnou zbraní Škody.
Kufr je tradičně silnou zbraní Škody. | Foto: Radek Pecák

Motor 1,2 TSI stačí

Překvapivě i tento motor poskytuje vozu při dvoumístném obsazení slušnou dynamiku. Při dálniční rychlosti 130 kilometrů za hodinu ukazuje otáčkoměr přes absenci šestého převodového stupně hodnotu 3000 otáček za minutu a zvuk motoru proniká do prostoru pro cestující jen minimálně. Při jízdě v členitém terénu i na dálnicích, se spotřeba ustálila těsně pod sedmi litry na sto kilometrů.

Další stovku kilometrů jsme ujeli s verzí 1,4 TSI 90 kW, což je zatím nejsilnější motorizace. Zvenčí se mimo jiné odlišuje malým spojlerem na víku kufru. Také zvuk motoru pronikající do kabiny je výrazně sportovněji zabarven. Tento motor je spojen se sedmistupňovou převodovkou DSG, která řadí skutečně s minimální prodlevou a bez škubání. Manuální řazení je možné, ale jen voličem na středovém tunelu, pádla u volantu chybí.

Škodovka s rapidem představila dvě své současné tváře. Tou první je řada chytrých šetření, tou druhou snaha po maximální ziskovosti. Právě na kontrasty spočívající v chytrých nápadech a levných řešeních se můžete podívat ve fotogalerii (vlevo nahoře).

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Praha o 30 procent zdraží svoz komunálního odpadu

Pražský magistrát zvedne o 30 procent cenu za svoz komunálního odpadu. Zastupitelé hlavního města ve čtvrtek schválili novelizaci vyhlášky, která cenu služby stanovuje. Město by mělo zdražením ročně získat 220 milionů korun navíc, což má významně snížit množství peněz, které musí na systém svozu a likvidace odpadu doplácet. Součástí změny je také zavedení služby svozu bioodpadu, jejíž cena bude proti současnosti o polovinu nižší.

Proti zdražení se postavila opozice. V současnosti domácnosti v metropoli platí za svoz běžného odpadu měsíčně od 86 do 5737 korun, podle četnosti a velikosti kontejneru.

Primátorův náměstek Petr Hlubuček (STAN) uvedl, že cena za svoz se neměnila od roku 2005, kdy vyhláška vstoupila v platnost. Náklady města na svoz komunálního odpadu ročně činí přes 977 milionů korun, na poplatcích vybere 723 milionů. Zbytek dotuje z rozpočtu. Náklady na svoz se navíc podle vedení magistrátu zvyšují. Po zvýšení, které má do rozpočtu města přinést asi 220 milionů korun navíc, by se finanční účast města měla snížit z loňských 26 na tři procenta.

Zdroj: ČTK
Další zprávy