Praha - Dealeři a opravci vozů značky Hyundai pokračují v protestech proti tuzemskému zastoupení jihokorejské značky, firmě Hyundai Motor Czech. Kvůli podezření ze zneužívání jejího postavení na trhu podali podnět k antimonopolnímu úřadu.
Nově nastavené podmínky jsou prý pro prodejce tak nevýhodné, že řada z nich odstoupila od dealerských smluv.
Hyundai Motor Czech nařčení nově vytvořeného Spolku autorizovaných prodejců a opravců automobilů značky Hyundai odmítá. Více se ale k celé věci vyjádřovat nechce.
Etický kodex = nižší bonusy
„Hyundai Motor Czech se několik měsíců snaží prosadit nová ekonomická pravidla s poněkud zavádějícím názvem etický kodex. Důsledkem tohoto kodexu je ale omezení nároků na vyplácení prodejních bonusů,“ uvádí Spolek v prohlášení zaslaném do médií, pod nímž není podepsán nikdo konkrétní.
Právě na vyplácení bonusů jsou dealeři existenčně závislí, připomínají členové spolku ve svém prohlášení.
"Jsme přesvědčeni, že jsme nic neporušili," reaguje jen velmi stručně generální ředitel Hyundai Motor Czech Vladimír Vošický.
Sdílnější není ani mluvčí firmy Miloš Adámek."Informace o dealerské síti Hyundai jsou interního charakteru, a proto je nebudeme nijak komentovat," říká.
Smlouvu vypovědělo 17 dealerů
Podle vyjádření zástupců dealerů a opravců vozů Hyundai ruší nový kodex kromě přísnějších nároků na vyplácení bonusů také dosavadní všeobecná kritéria a zavádí subjektivní hodnocení jednotlivých prodejců, přičemž stanovuje nesplnitelné prodejní limity. To se poté projevuje i na prodejích jiných značek v rámci jednoho dealerství.
„Takřka polovina všech autorizovaných prodejců a opravců v České republice odmítla dále s národním prodejcem a zejména s jeho generálním ředitelem Vladimírem Vošickým spolupracovat a mnozí z nich odstoupili od dealerských smluv,“ uvádějí dealeři ve zprávě.
Nový kodex prý podle spolku odmítlo přijmout 17 dealerů z celkového počtu 47. "Pro ně to znamená, že nedostanou žádné bonusy a hlavně jim nebudou jako participujícímu dealerovi vypláceny žádné podpory na inzerované slevy," vysvětlili online deníku Aktuálně.cz zástupci spolku.
U dealera střední velikosti jde měsíčně přibližně o 600 tisíc až milion korun v bonusech za realizované prodeje. K tomu se ještě připočítávají desítky tisíc korun za podporu na auto, například při zvýhodnění formou prodejních akcí národního prodejce.
Pokud by ale na nové podmínky přistoupili, umožnili by národnímu prodejci "ekonomicky je ovládat, respektive finančně likvidovat.“
Hrozí pokuty
V praxi by tak Hyundai Motor Czech podle nich stanovil například čtvrtletní slevovou akci na určitý typ vozidla s velmi vysokým plánem prodeje. Dealer by pak od národního distributora nakoupil za klasickou ceníkovou cenu s velmi nízkou marží čtyři až šest procent vozidla, která by pak následně na základě kampaně prodal zákazníkům s akční slevou, tedy prakticky za nižší cenu, než sám nakoupil. Poté by musel čekat, zda mu zastoupení proplatí slíbené bonusy za splnění počtu prodaných aut.
Prodejci podle svého vyjádření začali dostávat od Hyundai Motor Czech faktury na smluvní pokuty za neplnění kodexu. Ty jsou pak podle nich započítávány vůči bonusům nárokovaným na základě prodejů.
Právě díky těmto popsaným praktikám Hyundai Motor Czech podle podezření dealerů zvyšuje své zisky. Loni firma vykázala čtyřnásobně vyšší zisk než o rok před tím, dosáhl 29,4 miliardy korun. Firma loni zažila dosud nejúspěšnější rok na českém trhu, když zvýšila prodej o sedm procent na 16 239 vozů a skončila druhá za domácí Škodou.