Proč hoří elektromobily? A hoří častěji než konvenční auta? Zeptali jsme se odborníků i hasičů

Eva Srpová Eva Srpová
3. 7. 2017 6:47
O elektromobilech se říká, že nehoří tak často, protože nevozí palivovou nádrž a v ní hořlavé pohonné hmoty. Nedávná nehoda elektromobilu Rimac Concept One, který řídil moderátor Richard Hammond z pořadu The Grand Tour, vyvolala otázky, jak to, že vůz bezprostředně po nehodě hořet začal. Jsou elektrická auta stejně bezpečná jako konvenční vozy? A co v nich tedy hoří? Zeptali jsme se techniků automobilek, vědců i hasičů.
Auta, ať už ta konvenční spalující benzin či naftu, nebo elektromobily, zahoří nejčastěji kvůli vadné elektroinstalaci.
Auta, ať už ta konvenční spalující benzin či naftu, nebo elektromobily, zahoří nejčastěji kvůli vadné elektroinstalaci. | Foto: iStock

Rimac Concept One, supersportovní elektromobil chorvatského výrobce, při nehodě ze začátku června letošního roku s Richardem Hammondem za volantem začal bezprostředně hořet. Situaci natočenou na video automobilka nekomentovala a důvod požáru nevysvětlila.

Laická veřejnost se obvykle podivuje nad tím, jak mohou elektromobily hořet, když v nich chybí nádrž s hořlavými pohonnými hmotami. Případy vzplanutí elektromobilů ale jsou a média se jim obvykle věnují, jde o senzaci. A tak víme, že čas od času nejen Tesly, ale i elektromobily jiných značek zahoří, ať už při nabíjení v garážích, nebo přímo na silnici. 

Proč tomu tak je? Co v elektromobilech hoří a jak se to může stát, případně jak se elektromobil v plamenech hasí? Zeptali jsme se odborníků.

V elektromobilech může zahořet baterie. "Příčinou požáru je hořčík a mangan, zápalnou šňůru jim zajistí lithium, ve kterém dojde ke zkratům mezi katodou a anodou. Hořčík se v bateriích nachází v podobě velmi tenké, snadno vznětlivé fólie, k vznícení obyčejně dojde při nadměrném zahřátí," vysvětluje Vladan Marcalík, majitel firmy specializující se na solární energii Prosolar a propagátor elektromobility.

Podle Vladana Marcalíka může k nadměrnému zahřátí dojít při nabíjení ve chvíli, kdy došlo k poruše chlazení baterie, nebo při nadměrném vybíjení, typicky při prudké akceleraci vozu. "Fólie potažená hořčíkem se vznítí a následuje nezadržitelná chemická reakce hoření bez nutného přístupu kyslíku, protože hořčík svým hořením kyslík vytváří," dodává.

Současně se ale domnívá, že elektromobily jsou z hlediska rizika vzplanutí bezpečnější než auta se spalovacím motorem. "U klasických aut mohou zahořet pohonné hmoty, olejová náplň v motoru, případně v automatické převodovce, a požár klasického auta může též vzniknout od spojky.

Elektromobily spojku nemají a olejová náplň je omezena jen na náplň v reduktoru o objemu 1,5 litru, což je z hlediska zahoření zanedbatelný objem,  náplň navíc není tak zahřívána jako motorový nebo převodový olej," dodává Marcalík.

Podobný názor má Aleš Neuschl ze společnosti Porsche Česká republika. "Z naprosté většiny případů zahoření elektromobilu je příčinou závada na instalaci baterií nebo elektroinstalaci obecně. Elektromobil v jiných případech sám nezahoří. Nebo jsem se s tím tedy nikdy nesetkal," vysvětluje.

Neuschl je toho názoru, že elektromobily zpočátku hoří hůř, právě proto, že nevzplane palivo, ale hašení musí probíhat déle, protože rozpálené baterie by mohly způsobit silný požár. 

V Praze zatím hasiči elektromobil nehasili. "Hasí se vodou z delší vzdálenosti nebo práškovým hasivem," vysvětluje Miloš Němec.
V Praze zatím hasiči elektromobil nehasili. "Hasí se vodou z delší vzdálenosti nebo práškovým hasivem," vysvětluje Miloš Němec. | Foto: Eva Srpová

Miloš Němec z Hasičského záchranného sboru v Praze říká: "Navzdory názorům veřejnosti z drtivé většiny k požáru na konvenčních automobilech spalujících benzin nebo naftu dochází po poruše na elektroinstalaci, zkrátka po zkratu. Přítomnost hořlavého paliva samozřejmě podpoří rozšíření požáru. Osobně jsem se k hašení elektromobilu zatím nedostal. Hasí se vodou, jen z delší vzdálenosti," dodává Němec.

Daniel Fára z technického oddělení českého importéra značky Nissan dodává, že elektromobily mají téměř o polovinu méně součástek než vozy se spalovacími motory, a právě proto jsou také méně náchylné na poruchy. "V portfoliu našich aut máme například elektrický Leaf a nebudu si vymýšlet, když budu tvrdit, že v Evropě jsme nezaznamenali žádné případy náhlého vzplanutí našich aut. V okamžiku, kdy dojde k nehodě, se okamžitě odpojí bateriové vedení," říká Fára.

K zásadnímu závěru došlo ministerstvo vnitra, v oddělení zjišťování příčin vzniku požárů se odborníci věnovali problematice požáru baterií v elektromobilech. V prosinci 2015 došlo k modelové požární zkoušce elektrických baterií a akumulátorů. Z jejich zprávy vyplývá toto: Baterie, které byly před zkouškou podrobeny nabití a následnému přebití, začaly hořet dříve než baterie nenabité, obecně také lépe hořely a maximální teploty dosahovaly vyšších hodnot.

Při testování hoření baterií v elektromobilech a akumulátorů bylo také zaznamenáno, že vynikají dobrou tepelnou odolností, jeden z akumulátorů se uhasil dokonce samovolně. Při pozorování hoření podle zprávy docházelo u akumulátoru k jiskření způsobenému pravděpodobně přebíjením akumulátoru a k viditelnému uvolňování plynů.

Při testech v rámci výzkumu Ministerstva vnitra se potvrdilo, že nabité a především přebité akumulátory v elektromobilech hoří lépe a déle.
Při testech v rámci výzkumu Ministerstva vnitra se potvrdilo, že nabité a především přebité akumulátory v elektromobilech hoří lépe a déle. | Foto: iStock

"V odpadní hasební vodě ani ve zplodinách hoření nebyly zachyceny extrémně vysoké koncentrace škodlivin. Ve zplodinách se nacházely běžné látky související s hořením materiálů a také látky z tepelného rozkladu elektrolytu," informuje výzkumná zpráva. 

Znamená to, že baterie i akumulátory zahořely až intenzivním vlivem teplot, byly bezproblémově uhašeny vodou nebo práškovým hasivem a během hoření nevznikaly extrémní, životu nebezpečné škodliviny, a to ani ve vzduchu, ani ve vodě po hašení.

K hoření elektromobilů tedy může dojít, ale pravděpodobně ne častěji než u aut s běžnými spalovacími motory. A pokud se tak stane, průběh hoření je podobný, ne-li mírnější. 

Ministerstvo vnitra provedlo také test hoření aut s konvenčními spalovacími motory i vozů na stlačený zemní plyn. | Video: Technický ústav požární ochrany
 

Právě se děje

Další zprávy