Nově vzniklý koncern Stellantis, který začátkem letošního roku sdružil automobilky Fiat Chrysler a PSA, musí řešit přílišné výrobní náklady ve svých italských fabrikách poblíž Turína.
Koncem února šéf skupiny Carlos Tavares uvedl, že přímé výrobní náklady v Itálii mohou být až čtyřikrát vyšší než v bývalých závodech PSA ve Francii nebo Španělsku. To může být problém: skupina se zavázala, že po svém vzniku ušetří ročně pět miliard eur, tedy asi 130 miliard korun.
Tavares přitom tvrdí, že hlavní problém italských závodů nejsou mzdy, šetřit se podle něj musí jinde. Stejně tak již dříve ujišťoval odbory, že v důsledku vzniku koncernu, jehož továrny nejsou plně vytíženy, nedojde k žádnému uzavírání fabrik, a tedy i masovějšímu propouštění. Pracovní místa má podle něj ochránit velikost skupiny, která díky synergiím otevře nová odbytiště a postará se o optimalizaci výroby.
Ač se tedy šetření zatím nemělo dotknout mezd, italským odborářům stejně není po chuti. Šéf organizace FIM Davide Provenzano si stěžuje na to, že v závodě Mirafiori v Turíně, kde se vyrábí elektrický model 500, vedení společnosti zmenšilo počet dostupných toalet, omezilo jejich úklid, snížilo výkon klimatizace a přeorganizovalo vnitřní dopravu.
"Tohle se děje v době pandemie koronaviru, kdy by se naopak počet toalet měl zvyšovat a jejich úklid měl být častější, aby se omezilo šíření viru," varuje Provenzano.
Další z odborářů Edi Lazzi z organizace FIOM pak tvrdí, že tato šetřicí opatření jsou dílem místního managementu, nikoli široké strategie skupiny. O jejich účinnosti má své pochybnosti. "Je to jen kapka v moři," cituje ho Reuters.
K podobným krokům nicméně přistoupili i v dalších závodech. Ve středoitalské továrně Atessa, největším evropském závodě na výrobu dodávek, se podle odborářského předáka Nicoly Manziho snížily výdaje na úklid o 35 procent. Počet toalet se ale nezměnil a stejně tak se neomezila ani dezinfekce prostor, která má zabránit šíření koronaviru. "V současné době jedeme takřka na plnou kapacitu, omezit počet záchodů by bylo velice složité," řekl.
Představitelé skupiny Stellantis celou záležitost podle Reuters odmítli komentovat. Společnost má buď koncem letošního, nebo začátkem příštího roku přijít s novou strategií svého dalšího rozvoje.