Americký sen Peugeotu je u konce. Francouzská automobilka se do USA nevrátí

Jan Matoušek Jan Matoušek
9. 3. 2021 15:59
Peugeot se do USA nevrátí. Francouzská automobilka pracovala na uvedení svých modelů na jeden z největších trhů světa od roku 2016, konkrétnější kontury se začaly rýsovat o tři roky později. Spojením PSA s italsko-americkou automobilkou Fiat Chrysler a vznikem skupiny Stellantis však tyto snahy dostaly značné trhliny. A teď byl návrat Peugeotu do Ameriky smeten ze stolu úplně.
Liftback 508 GT se mohl stát jednou z hlavních zbraní Peugeotu při návratu do USA.
Liftback 508 GT se mohl stát jednou z hlavních zbraní Peugeotu při návratu do USA. | Foto: Peugeot

"V novém kontextu vzniku Stellantisu, který má silnou pozici na severoamerickém trhu, jsme se rozhodli soustředit na rozvoj již existujících značek," cituje oborový magazín Automotive News Europe mluvčího skupiny Stellantis. Poprvé tak bylo majitelem Peugeotu potvrzeno, že se severoameričtí zákazníci jeho modelů nedočkají.

Rozhodnutí o návratu do Severní Ameriky koncern PSA oznámil už v roce 2016 v rámci strategie Push to Pass. Mělo se tak stát v následujících deseti letech. Jasnější obrysy pak podoba návratu začala nabírat koncem února 2019.

Carlos Tavares, tehdejší ředitel PSA a dnešní ředitel Stellantisu, představil druhou část zmíněné strategie, která již konkrétně počítala s tím, že se do USA a Kanady jako první automobilka PSA dostane Peugeot. Pro něj přitom mělo jít o návrat do relativně známého prostředí.

Poslední vůz se lvem ve znaku se v Americe prodal v roce 1991, automobilka tam přitom působila od roku 1958. Prvním importovaným modelem byla řada 403, kterou proslavil především detektivní seriál Columbo. Stejnojmenný hlavní vyšetřovatel totiž jezdil kabrioletem Peugeot 403. Francouzi do USA dováželi větší modely, naposledy šlo o sedany 405 a 505. Kvůli klesajícím prodejům a náročnější legislativě se ale značka začátkem 90. let nakonec stáhla.

S jakými modely chtěl Peugeot na druhém největším trhu světa uspět, není jasné, například v dubnu 2019 se však v Atlantě objevil červený liftback 508 GT. Novější modely značek koncernu PSA byly rovněž vyvíjeny tak, aby vyhověly nejen evropským, ale také severoamerickým předpisům. Pokud by se Francouzi do USA skutečně dostali, dalo by se očekávat, že vedle modelu 508 by hlavní místo v portfoliu zaujala SUV velikosti modelu 5008.

První pochybnosti o návratu Peugeotu do USA se však začaly objevovat už na konci roku 2019, kdy byla oznámena fúze mezi PSA (v tu dobu už vlastnícím Opel) a Fiat Chryslerem, zkráceně FCA. Druhá jmenovaná automobilka je totiž na severoamerickém trhu silně ukotvena domácími značkami. Jedná se jak o Chrysler, tak Dodge, Jeep nebo výrobce pick-upů Ram. Zaujmout severoamerické zákazníky se pak nadále pokouší Alfa Romeo, jejíž prodeje - loni na úrovni 18,5 tisíce automobilů a meziročního růstu o 1,6 procenta  - ale mají do úspěchu daleko. Uvádět na stejný trh další značku jedné skupiny tak začalo postrádat smysl.

Spojení PSA a FCA bylo dokončeno začátkem letošního roku. Vznikl tak Stellantis, čtvrtá největší automobilka na světě, jejímž šéfem se stal Carlos Tavares. A ten už začátkem února začal kolem vstupu Peugeotu do Ameriky mlžit.

Další ranou bylo minulý týden jmenování Larryho Dominiqua šéfem severoamerických aktivit Alfy Romeo. Byl to přitom právě Dominique, s historií působení u General Motors, Chrysleru nebo Nissanu, který měl připravit Peugeotu půdu pro návrat do Ameriky. Od roku 2017 byl šéfem tamní pobočky PSA. Před dvěma roky pak pro televizi CNBC prozradil, že nové Peugeoty by se v USA měly objevit nejpozději v roce 2026, spíše však o něco dříve (loni na podzim označil za reálný dokonce rok 2023).

Šlo tak jen o další dílek do skládačky, jejíž výsledek - ukončení snah o návrat Peugeotu do USA - následně mluvčí skupiny Stellantis potvrdil Automotive News Europe. Francouzská automobilka tak zůstane nadále přítomna v Evropě, svá auta ale prodává i v Číně, řadě afrických států nebo v Latinské Americe. Je také paradoxní, že oficiálně si nový Peugeot mohou koupit zákazníci nedaleko amerických hranic - v Mexiku.

Na závěr se sluší podotknout, že stopu v USA však francouzská skupina, ještě před svým spojením s Fiatem, zanechala. Od konce roku 2018, což měl být první krok plánované ofenzivy, působí ve Washingtonu carsharingová služba Free2Move, založená právě PSA. Místo vlastních aut ovšem provozuje modely konkurenčního Chevroletu.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 5 hodinami

Sir András Schiff v Rudolfinu převzal Cenu Antonína Dvořáka 2021

Britský klavírista a dirigent maďarského původu András Schiff na koncertu v Rudolfinu převzal Cenu Antonína Dvořáka 2021. Na závěr koncertu s Panochovým kvartetem na festivalu Dvořákova Praha mu ocenění za aplausu zaplněného sálu předali dirigent Jakub Hrůša, laureát ceny z posledních let, a ředitel Dvořákovy Prahy Jan Simon.

"Získání Ceny Antonína Dvořáka si nesmírně vážím, bude pro mne čest převzít ji během festivalu Dvořákova Praha. Hudba Antonína Dvořáka a česká hudba je velmi blízká mému srdci," uvedl Schiff.

Jeden z nejrespektovanějších světových klavíristů je zároveň rezidenčním umělcem letošního festivalu Dvořákova Praha. Při sólovém recitálu 17. září přednesl skladby Leoše Janáčka a Roberta Schumanna. Dnes spolu se členy Panochova kvarteta a violoncellistou Petrem Hejným představil oba Dvořákovy Klavírní kvintety a Maličkosti pro dvoje housle, violoncello a harmonium. Na závěrečném koncertu 24. září se pak ujme taktovky v čele orchestru České filharmonie i sólového partu Mozartova Klavírního koncertu d moll.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Útok z dronu v severozápadní Sýrii zabil dva džihádisty, uvedl syrský exil

Americký útok dronem na severozápadě Sýrie usmrtil dva radikály, kteří měli blízko k teroristické skupině Al-Káida. Uvedla dnes podle agentury AFP exilová Syrská organizace pro lidská práva (SOHR).

Americká armáda potvrdila zabití představitele Al-Káidy krátce poté, co Spojenými státy vedená protidžihádistická koalice uvedla, že dnešní nálety v provincii Idlib nebyly její práce, píše AFP.

"Americké síly dnes provedly protiteroristický zásah v Idlibu v Sýrii a jeho cílem byl vysoce postavený představitel Al-Káidy," uvedla mluvčí velitelství ozbrojených sil USA pro Blízký východ, Perský záliv a severní Afriku (CENTCOM). "Podle našich prvních odhadů, jsme zasáhli osobu, na kterou jsme mířili, a nejsou zde žádné náznaky toho, že by došlo k civilním obětem," pokračovalo prohlášení.

Cílem zásahu podle SOHR byl vůz na silnici vedoucí z města Idlib na severovýchod. Část stejnojmenné provincie přitom ovládají džihádisté. Jeden ze zabitých velitelů radikálů byl podle SOHR z Tuniska, druhý z Jemenu nebo Saúdské Arábie. K jaké skupině muži patřili, SOHR neupřesnila.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 7 hodinami

Policie v doplněném spisu ke kauze Čapí hnízdo opět navrhla podání obžaloby. Uvedl to mluvčí Městského státního zastupitelství v Praze

Obhájci premiéra Andreje Babiše (ANO) a jeho někdejší poradkyně Jany Mayerové (nyní Nagyové) se v pondělí seznámili s doplněným trestním spisem v dotační kauze Čapí hnízdo. Uvedl to Deník N. Policie předala doplněný spis  Městskému státnímu zastupitelství v Praze, konkrétně státnímu zástupci Jaroslavu Šarochovi k rozhodnutí o dalším postupu. Opět navrhla podání obžaloby. 

Babiš i Mayerová jsou v souvislosti s udělením padesátimilionové dotace na stavbu farmy Čapí hnízdo obviněni z poškození finančních zájmů Evropské unie a z dotačního podvodu. Vinu dlouhodobě odmítají.

"Už jsme se dnes seznámili se spisem Čapí hnízdo. Pro nás se nic nezměnilo a nic nového jsme se nedozvěděli. Seznamovali jsme se s tím zhruba hodinu," řekl Deníku N Babišův advokát Josef Bartončík, který spolu se svým bratrem Michaelem hájí oba obviněné.

Zdroj: ČTK
Další zprávy