reklama
 
 

Nové SUV od Jaguaru ukázalo, že umí létat. Nebylo jednoduché ho navrhnout, řekl nám jeho designér

15. 7. 2017
Automobilka Jaguar uvádí na trh nové kompaktní SUV, jde o druhé v pořadí, které se zařadí pod model F-Pace. Jak nám v rozhovoru potvrdil Ian Callum, šéfdesignér Jaguaru působící v této značce už 18 let, lidé SUV chtějí. A pokud je automobilka nemá v porfoliu, nemá budoucnost. Právě proto se stal projekt E-Pace pro značku v posledních letech jedním z klíčových. Na pompézní premiéře v Londýně se E-Pace navíc zapsal do Guinessovy knihy rekordů a my byli u toho.
Doporučujeme

Jaguar představuje nový model, jde o druhé SUV v pořadí. Nový kompaktní E-Pace se zařadí pod SUV F-Pace.

Představení proběhlo ve výstavní londýnské hale ExCell a automobilka dodala premiéře na pompéznosti tím, že E-Pace se při této příležitosti zapsal do Guinessovy knihy rekordů.

Na speciální dráze s rampami se s E-Pacem rozjel světově známý kaskadér Terry Grant, vůz doskočil 15,3 metrů daleko a ve vzduchu se otočil o 270 stupňů okolo své vlastní osy. Tomuto triku se říká "barrel roll" a bere inspiraci ze známé bondovky Muž se zlatou zbraní z roku 1974.

Tehdy herec Roger Moore v roli Bonda skočil s AMC Hornet X přes rozbitý thajský most, a to dokonce celých 360°, tedy více než nový E-Pace. Aby ale nedošlo k mýlce, k samotnému pokusu s Jaguarem došlo 11. června 2017, tedy dva dny před oficiálním večerem s odhalením vozu veřejnosti, na něm však automobilka tento rekord potvrdila.

Tím se ostatně také vysvětlilo, proč bylo vybrán ExCell. Málokterá výstavní hala v Londýně poskytuje tak obrovské prostory, a to zejména na výšku, kde je možné skákat s autem. Kaskadér Terry Grant, který je mimochodem ostřílený kaskadér a držitel mnoha rekordů, totiž ke skoku potřeboval prostor na výšku 160 metrů.

U představení samozřejmě nechyběl šéfdesignér značky Ian Callum, který pracuje pro Jaguar už od roku 1999, a Aktuálně.cz mělo příležitost s ním osobně pohovořit.

"Navrhnout E-Pace bylo mnohem náročnější než F-Pace. Tam to šlo snadno. U E-Pace bylo daleko těžší ponechat autu důvěrně známé linie Jaguarů, ale zároveň mu dodat určitou osobitou tvář," řekl.

"Jednoznačně nejproblematičtější to bylo s přídí. Když máte SUV menších rozměrů, je najednou těžké zajistit, aby právě příď byla vyvážená. Hodně nám pomáhá fakt, že záď mohla byt tak useknutá podobně jako u F-Pace", dodal Callum.

Sám není vyloženě zastáncem aut typu SUV, v soukromém životě řídí F-Type. "Je to velmi, velmi sobecké auto. Mám tím na mysli auto pro řidiče, nepotřebuji vozit děti ani žádná zavazadla, jsem jen auto a já. Ztělesňuje tedy úplný opak SUV."

Že se ale bez SUV ani značka Jaguar neobejde, si ostatně vyzkoušela na již existujícím F-Pacu, který se stal vůbec nejprodávanějším modelem této značky. Podobný zájem u zákazníků si slibuje i s menším sourozencem.

E-Pace vychází z podvozkové platformy využívané u modelu Land Rover Discovery Sport. Vůz se bude vyrábět v rakouské továrně, resp. model pro všechny trhy vyjma čínský, pro něj vznikne druhá verze E-Pacu, jenž se ukáže zhruba za rok. V Evropě bude nové kompaktní SUV nejvíce konkurovat Audi Q3 nebo BMW X1, případně spřízněnému Range Roveru Evoque.

Pod kapotu dostane výhradně čtyřválcové, ve Velké Británii vyvíjené motory, avšak ne méně než o objemu dva litry. Diesel bude k dispozici ve třech výkonových variantách (110, 132 a 176 kW), benzin s výkonem 184 nebo 221 kW.

Základní model s nejslabším dieselem se bude nabízet s pohonem pouze přední nápravy, ostatní s pohonem všech kol, navíc s funkcí Active Driveline, tedy elektronickým přerozdělováním točivého momentu mezi dvě kola zadní nápravy. Vůz by tedy měl být perfektně ovladatelný a navíc zábavný na řízení.

K tomu by měla pomoci i nízká hmotnost vozu, k jejímuž dosažení bylo využito hodně vysokopevnostní oceli a především hliníku. Z něj je nejen kapota a střecha, ale i víko pátých dveří. To podle Grahama Wilkinse, šéfinženýra modelu E-Pace, snížilo hmotnost vozu o 30 kg.

Při návrhu se neopomínalo ani na praktickou stránku, kufr má objem v základu 577 litrů a po sklopení sedadel až 1234 l. Chytře je řešená například schránka mezi řidičem a spolujezdcem. Do ní lze snadno zasunout mobil, aby se při jízdě nikde bezprizorně neválel, případně schránku vyjmout a uložit sem nabíjející se iPad.

Do této schránky lze naplocho uložit dvě litrové lahve a Ian Callum s humorem sobě vlastním tvrdil, že se sem dá dát i lahev s vínem, kterou může upíjet minimálně spolujezdec.

Byly už zveřejněny základní ceny pro český trh. Zpočátku se bude nabízet bohatě vybavená verze First Edition pro výkonově prostřední dieselový motor anebo vrcholný benzinový, a to za cenu 1 733 567 Kč, resp. 1 744 094 Kč, přičemž bez příplatku je červený lak, dále bude za cenu 24 477 korun k dispozici perleťově bílá nebo černá metalíza.

Základní nejslabší diesel s pohonem předních kol pak odstartuje na částce 966 669 Kč. Vozy bude možné objednávat koncem letošního roku a dorazí začátkem roku 2018.

"Bude to auto určené pro mladé rodiny a do města a věřím, že lidé ocení, že je dynamické nejen na pohled," slibuje Callum. A zároveň dodává: "Mým přáním při jeho návrhu bylo, aby se lidé usmáli, až ho na silnici potkají."

autor: Eva Srpová

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama