Už ne technika, ale design vládne světu automobilů. Jasný důkaz o tom podává současný ženevský autosalon.
Společně s informacemi o multimediálních systémech, které jednotlivé automobily nabízejí či budou nabízet, se v tiskových zprávách automobilek i vyjádřeních jejich představitelů objevují čím dál častěji dlouhé pasáže o „ryzím estetickém zážitku, který představuje silueta evokující rychlost“, a podobně.
Dalším dokladem je množství designových studií, které jsou rozmístěny po ploše výstaviště Palexpo, kde se odehrává první významný letošní evropský autosalon. Nejsou to přitom až na nepatrné výjimky koncepty, které by ukazovaly vize jednotlivých značek pro období za nějakých dvacet či třicet let, vesměs jde o vize modelů, které se ocitnou v prodeji do několika let.
To, že designéři mají čím dál větší slovo a současně i větší možnosti, dokazuje příklad kolínských „trojčat“ – Toyoty Aygo, Citroënu C1 a Peugeotu 108. Zatímco posledně jmenovaný vůz působí svojí vizáží vyloženě žensky, Aygo má přísně sportovní výraz a Citroën je prostě „jiný“. Představitelé těchto tří značek přitom popírají, že by se o takovém rozdělení rolí pro svá nová auta dohodli. Vyšlo to tak, protože to odpovídá současnému stylu designu značky, říkají.
Designéři ale terén neprošlapávají bezhlavě, mají objektivní omezení. Jednak to jsou bezpečnostní požadavky, dále požadavky na aerodynamiku a ostatně i tlak na snižování výrobních nákladů. Také si již ověřili, že přílišné experimentování dosti často nevede ke zvýšení prodejů.
Designový jazyk Peugeotu se tak po čase výrazně zklidnil (dokladuje to zmíněný malý vůz 108 i kombi 308 SW), méně ostrých hran nabídnou nejspíše i budoucí auta Hyundai (viz luxusní sedan Genesis i studie Intrado) a svoji pozici si už našel opět také Mercedes-Benz. Luxusní model S Coupe je téměř vtělená elegance.
Sebevědomí Bavoři
Protože se ale mnohé značky chtějí a potřebují odlišit od většinového trendu, budou i v oblasti designu výjimky. Jednou z nich je již zmíněný Citroën (modely Cactus, C1 a již dříve C4 Picasso), další třeba americko-italský Jeep. Ten představil zcela novou modelovou řadu Renegade s technickými základy z Fiatu 500 L a v evropské premiéře i Jeep Cherokee. Zatímco v případě Cherokee panují rozdílné názory na řešení přídě, Renegade zase vyvolává diskuse při pohledu na bok a záď vozu.
Téměř jedinou značkou, která méně dává na odiv svůj design a více se zaměřuje na techniku, je mnichovské BMW. Zatímco jiní kolem elektromobility vykračují obezřetně, značka s modrobílou vrtulí si po loňském městském elektromobilu i3 letos dovolí nabídnout sporťák i3. Nejsou to přitom elektrifikované verze běžných aut, jak k tomu přistupuje většina konkurence, ale z gruntu nové vozy s mnoha unikátními technologiemi.
Navíc si Mnichovští dovolí v době, kdy se evropský automobilový trh teprve zvolna zvedá ode dna, nabídnout poprvé také vůz s pohonem předních kol. A to ještě ve tvaru MPV, což je karosérie, která zrovna neladí s dosud pěstovanou image BMW jakožto výrobce sportovních aut.
Oproti tomu další německý výrobce prémiových aut Audi tak trochu tápe. V Ženevě sice ukázalo v premiéře malé sportovní kupé TT v nové generaci, ale například právě v porovnání s BMW bylo novinek podstatně méně.
I letos bylo v Ženevě patrné, že existuje tlak na snižování emisí CO2. Na rozdíl od minulých let ale automobilky již tolik nevsázejí na to, že by své flotilové emise snížily díky uvedení nových hybridních či dokonce zcela elektrických modelů, ale přicházejí buď s menšími a modernějšími motory, nebo dokonce novými malými auty.
Kromě TPCA bude nový minivůz vyrábět i Renault. Jde o novou generaci modelu Twingo se stejnou koncepcí, jakou měl kdysi Fiat 500, tedy s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Komponenty z tohoto vozu použije i Mercedes pro svůj budoucí nový Smart.
VW: Zelenou škodovku nechceme
Zájem novinářů a dalších odborníků, kteří byli přítomni na veletrhu během prvních dvou dnů, dokazuje, že značka Škoda nehraje minimálně v evropském kontextu žádnou podřadnou roli. Koncept Vison C ukázal, což následně potvrdil i šéfdesignér Jozef Kabaň, že značka opustí jistou uniformitu a minimálně v případě svých větších, a tudíž i dražších zákazníků nabídne zákazníkům i odvážnější tvary.
Klíčová je přitom právě pozice Kabaně, který má pozici na to, aby si svoje nápady prosadil. V zákulisí se hovořilo o tom, že zelená barva, kterou byl nalakován škodovácký koncept, vzbudila v koncernu VW vzrušení, protože například příliš evokuje barvu používanou rovněž na vozech Lamborghini, a dokonce se prý objevily hlasy požadující přelakování vozu na podstatně obvyklejší bílou. Kabaně se prý ale zastal šéf Škody Winfried Vahland a koncept byl vystaven tak, jak byl nalakován původně.
Škoda navíc po vzoru mnoha konkurentů také nastupuje cestu více možností individualizace vozu podle přání zákazníka. První sněženkou je rozšíření řady Monte Carlo z fabie i na rapidy a yeti, další krok v tomto směru prý udělá nová fabia.