Pravidelné přezouvání letních a zimních pneu? U dodávek podle testu nedává smysl

Martin Přibyl Martin Přibyl
18. 10. 2019 9:22
Pravidelná výměna letních pneumatik za zimní je neustále opakovaným dogmatem pneumatikářského průmyslu. Argumentuje mimo jiné bezpečností: kratšími brzdnými drahami letních pneu na mokru. Nezávislý test ale teď ukázal, že u dodávek přezouvání nemá smysl. S ohledem na bezpečnost je lepší jezdit celý rok na zimácích.
Zimní pneumatika.
Zimní pneumatika. | Foto: ÖAMTC

Německý autoklub ADAC na začátku letošního roku přinesl test letních pneumatik 205/65 R16C pro dodávky, ale také narostlé minivany, jako je VW Multivan, nebo obytné vozy. Použil přitom naprosto stejná kritéria jako u osobních pneumatik: výdrž plášťů nehrála takovou roli jako bezpečnostní vlastnosti, tedy brzdné dráhy.

Výsledky byly tristní. Devět z šestnácti pneumatik pro užitkové vozy dostalo hodnocení "nevhodná". Mezi nimi přitom byly výrobky známých značek jako Michelin nebo Uniroyal.

Ukázalo se, že požadavek na vysokou výdrž (kilometrový nájezd) gum, který chtějí flotiloví nákupčí, nejde dohromady s bezpečností. Zatímco běžné letní pneumatiky zastaví na mokru z 80 km/h na 40 metrech, pneu pro lehká užitková vozidla potřebují klidně 55.

Dobrou zprávou je, že na zimních pneumatikách je dodávka o poznání bezpečnější. Zatímco "letňáky" potřebují na mokru k zastavení v průměru 52,1 metru, "zimáky" jen 44,4 metru. Nutno podotknout, že u letních pneu bývá situace naprosto opačná.

Fyzika se ale zcela obejít nedá, takže zimní pneumatiky pro dodávky mají podstatně menší kilometrový nájezd než letní gumy. Protože ale v hodnotícím systému ADACu výdrž nehraje takovou roli, celkovou známku "nevhodné" si tentokrát z testu odnášejí jen čtyři modely z 15 testovaných.

Srovnání brzdných drah pneumatik pro lehká užitková vozidla.
Srovnání brzdných drah pneumatik pro lehká užitková vozidla. | Foto: Aktuálně.cz, ADAC

Z tolik propagovaného bezpečnostního hlediska se na každý pád na jaře u dodávek přezouvat na letní nevyplatí, smysl to dává hlavně kvůli kilometrovému proběhu.

Jaké "zimáky" pro dodávku vybrat? ADAC nejlépe hodnotí prémiové pláště. Na prvním místě skončil Continental VanContactWinter, druhý je Pirelli Carrier Winter a třetí Michelin Agilis Alpin.

Ani tyto gumy ale nejsou dokonalé. Celková známka je pro ně jen "uspokojivá". Třeba na sněhu si hodnocení "dobrá" vysloužily jen Micheliny a Uniroyaly, na suchu jen Continental, Maxxis a Pirelli. 

Pro zvětšení tabulky s výsledky testu klikněte na obrázek.
Pro zvětšení tabulky s výsledky testu klikněte na obrázek. | Foto: Aktuálně.cz, ADAC

Vybírat se tak hodí i podle vlastních potřeb. Třeba Continental se podle ADACu hodí pro řidiče, kteří toho mnoho nenajedou. Michelin má solidní výdrž a dobře jezdí na sněhu, Pirelli je pak nejlepší na suchu a nejméně ovlivňuje spotřebu paliva.

 

Právě se děje

Další zprávy