Závod v Akkře, kde by se ročně mělo z dovezených stavebnic smontovat na 5000 kusů vozů VW Tiguan, Teramont, Passat, Polo a Amarok, je mimo jiné výsledkem nové politiky ghanské vlády. Ta zakázala dovoz ojetin starších než deset let a bojuje za otevřený trh v regionu. Vláda třicetimilionové země by ráda, aby se z Ghany stalo místní centrum autoprůmyslu. O montáži v zemi podle informací serveru Automotive News Europe uvažují i Nissan, Toyota, Suzuki nebo Renault.
Volkswagen se již dříve v rámci memoranda o porozumění zavázal, že Ghaně v tomto snažení pomůže. Výroba bude zpočátku probíhat pod hlavičkou partnerské firmy Universal Motors, ghanská pobočka VW bude zodpovědná za dovoz stavebnic. Podobné továrny přitom VW dnes provozuje v Nigérii (od 2015), Keni (od 2016) nebo Rwandě (od 2018). Všechny tyto "montovny" mají přibližně pětitisícovou roční kapacitu.
Pátá továrna VW v subsaharské Africe je o poznání větší, v jihoafrickém Uitenhage se v roce 2016 vyrobilo přes 120 000 VW Polo, z čehož šlo téměř 70 000 kusů na export (a to i do Evropy). Vloni to bylo již 160 000 aut. Kromě toho tu vznikají i motory.
VW má v Jihoafrické republice navíc o poznání delší tradici, pobočka VW South Africa (VWSA) byla založena krátce po válce, v roce 1946, o pět let později byla založena továrna v Port Elizabeth. Od února 2015 této dceřiné společnosti šéfoval nový předseda představenstva Škody Auto Thomas Schäfer.
Kromě toho vedl aktivity VW v celé subsaharské Africe a právě otevření továrny v Ghaně je poslední akcí, na které se ve svém předchozím působišti podílel. V pondělí 3. srpna ostatně na svém twitterovém účtu také publikoval video, v němž děkuje všem africkým spolupracovníkům a loučí se s nimi.
"Z Jižní Afriky odcházím s těžkým srdcem," říká v něm. Má k tomu i osobní důvody, ze země pochází jeho žena Wendy. Jenže Schäfer se také díky svým úspěchům na jihoafrickém trhu, kde dokázal navýšit tržní podíl koncernových značek - "Každé páté auto prodané v Jižní Africe je Volkswagen nebo Audi," prohlašuje ve videu -, stal oblíbencem koncernového šéfa Herberta Diesse.
After 5 years of pioneering progress, it is with a heavy heart that we bid farewell to Volkswagen Group South Africa (VWSA) Chairman & Managing Director Thomas Schaefer.
— VWSAnews (@VWSAnews) August 3, 2020
He is now the Global CEO for @skodaautonews.
Auf Wiedersehen, Nkokheli!https://t.co/hgeBMBJIE7 pic.twitter.com/wJ5tyGJs1y
Podobně jako v dřívějším působišti v Daimleru mu tak Diess podle neověřených informací již dříve nabízel povýšení, které Schäfer nepřijal. V případě Škodovky ale podle všeho dostal nůž na krk. "Pokud by Schäfer odmítl vedení značky, která je blízká rodinám Porschů a Piëchů, velice by poškodil svoji reputaci v celé skupině," cituje Automobilwoche zdroj z vedení koncernu.
Ve vedení Škody by se Schäferovi měla hodit právě zkušenost z rozvíjejících se trhů. Podle záměrů vedení koncernu VW by se Škoda měla zaměřit na trhy ve střední a východní Evropě, budovat svoji pozici v Indii a řadě afrických zemí. V Schäferově subsaharské Africe česká značka působí v Pobřeží slonoviny a právě v Ghaně. V regionu je dohromady 49 zemí a miliarda obyvatel a pro koncern VW se jedná o jedno z posledních míst na mapě světa, kde je velký potenciál růstu automobilového trhu.
Ruku v ruce se zaměřením na rozvíjející se trhy mají skončit prémiové ambice české značky, které podle Automobilwoche reprezentuje třeba alcantarový strop ve Škodě Superb. Firma by měla podle koncernového šéfa Herberta Diesse prodávat vozy, které budou cenou konkurovat jihokorejským a francouzským značkám. V modelovém plánu je prý konkurent městského off-roadu Suzuki Jimny. Schäferovým obtížným úkolem bude ale také zajistit, aby nižší ceny aut neohrozily jinak vysoké prodejní marže české automobilky.