Popularita hnědých aut stoupá. Už převálcovala stříbrná

Radek Pecák Radek Pecák
30. 3. 2011 3:43
Češi mají rádi Fordy v modré barvě, Němci naopak
Foto: Radek Pecák

Plná pětina kupců aut si v Česku z autosalonů odváží vůz, který je nalakován v některém z odstínů šedé barvy. Nadvláda této barvy myšího kožíšku je vcelku stabilní, na dalších místech se však pořadí mění.

Vyplývá to ze statistiky prodaných aut v České republice podle Sdružení dovozců automobilů.

Takto prezentovala Věra Vasická, která je ve Škodě zodpovědná za barvy a materiály, nové odstíny hnědé
Takto prezentovala Věra Vasická, která je ve Škodě zodpovědná za barvy a materiály, nové odstíny hnědé | Foto: Radek Pecák

Za šedou následuje s poměrně malým odstupem červená, pak je bílá, modrá, černá a už na šesté místo se dostala hnědá. Už přes osm procent aut prodaných v lednu a v únoru v ČR mělo tento lak.

Zájem o stříbrnou klesá

Hnědá už dokonce porazila i dříve velice oblíbenou stříbrnou. Zvolna se také zvedá poměr aut nabarvených na žluto a oranžovo.

Rostoucí oblibu hnědé komentuje Julie Francisová, která v designovém oddělení Ford of Europe odpovídá za výběr barev a materiálů: „Lidem nějakou dobu trvalo, než si zvykli na hnědé tóny. Dříve byla tato barva vnímána jako vyšlá z módy, lidé si ji spojovali se sedmdesátými a osmdesátými lety," vysvětluje Francisová. „Hnědá ale zažívá comeback v odívání, nábytku a nyní také v automobilech."

Automobilky, zdá se, nabídku hnědých odstínů pro kupce nových automobilů dobře načasovaly. „Identifikování nových trendů a výběr charakteristických barev tvoří významnou součást toho, co děláme, a dobře víme, jak je důležité uvést na trh správnou barvu ve správný čas," dodává Francisová. „Kdybychom se příliš unáhlili, barva by se u zákazníků neujala, a kdybychom naopak zbytečně otáleli, hrozí, že promeškáme vrchol popularity toho kterého odstínu," vysvětluje.

Někdy se pro lepší představu odlesků lakují nové barvy na malé makety aut
Někdy se pro lepší představu odlesků lakují nové barvy na malé makety aut | Foto: Radek Pecák

Barvy trikolóry v Čechách stále populární

Lidé z Fordu mají i vysvětlení pro to, že v Česku jako jediné zemi v Evropě se nejvíce prodávají auta Ford v modré barvě. Konkrétně každý čtvrtý prodaný ford byl modrý. Je to podle nich dáno tím, že modrá je jednou z národních barev. To by také vysvětlovalo i velký zájem Čechů o červená auta a v poslední době i o bílá.

Bílou však absolutně nejvíce mají v oblibě (alespoň podle statistik Fordu) v Turecku. Naopak ji nejméně vyžadují Dánové, kteří si libují v černé.

Tmavé barvy jsou vůbec nejpopulárnější v zemích západní Evropy. "Víme, že na velkých trzích, například v Německu, bude černá a další tmavé odstíny vždycky populární, a počítáme s tím ve svých plánech," vysvětlil Vince Shaw, ředitel marketingu a produktové strategie Ford of Europe.

 

Právě se děje

Další zprávy