Plná pětina kupců aut si v Česku z autosalonů odváží vůz, který je nalakován v některém z odstínů šedé barvy. Nadvláda této barvy myšího kožíšku je vcelku stabilní, na dalších místech se však pořadí mění.
Vyplývá to ze statistiky prodaných aut v České republice podle Sdružení dovozců automobilů.
Za šedou následuje s poměrně malým odstupem červená, pak je bílá, modrá, černá a už na šesté místo se dostala hnědá. Už přes osm procent aut prodaných v lednu a v únoru v ČR mělo tento lak.
Zájem o stříbrnou klesá
Hnědá už dokonce porazila i dříve velice oblíbenou stříbrnou. Zvolna se také zvedá poměr aut nabarvených na žluto a oranžovo.
Rostoucí oblibu hnědé komentuje Julie Francisová, která v designovém oddělení Ford of Europe odpovídá za výběr barev a materiálů: „Lidem nějakou dobu trvalo, než si zvykli na hnědé tóny. Dříve byla tato barva vnímána jako vyšlá z módy, lidé si ji spojovali se sedmdesátými a osmdesátými lety," vysvětluje Francisová. „Hnědá ale zažívá comeback v odívání, nábytku a nyní také v automobilech."
Automobilky, zdá se, nabídku hnědých odstínů pro kupce nových automobilů dobře načasovaly. „Identifikování nových trendů a výběr charakteristických barev tvoří významnou součást toho, co děláme, a dobře víme, jak je důležité uvést na trh správnou barvu ve správný čas," dodává Francisová. „Kdybychom se příliš unáhlili, barva by se u zákazníků neujala, a kdybychom naopak zbytečně otáleli, hrozí, že promeškáme vrchol popularity toho kterého odstínu," vysvětluje.
Barvy trikolóry v Čechách stále populární
Lidé z Fordu mají i vysvětlení pro to, že v Česku jako jediné zemi v Evropě se nejvíce prodávají auta Ford v modré barvě. Konkrétně každý čtvrtý prodaný ford byl modrý. Je to podle nich dáno tím, že modrá je jednou z národních barev. To by také vysvětlovalo i velký zájem Čechů o červená auta a v poslední době i o bílá.
Bílou však absolutně nejvíce mají v oblibě (alespoň podle statistik Fordu) v Turecku. Naopak ji nejméně vyžadují Dánové, kteří si libují v černé.
Tmavé barvy jsou vůbec nejpopulárnější v zemích západní Evropy. "Víme, že na velkých trzích, například v Německu, bude černá a další tmavé odstíny vždycky populární, a počítáme s tím ve svých plánech," vysvětlil Vince Shaw, ředitel marketingu a produktové strategie Ford of Europe.