Martin Přibyl
17. 4. 2019 6:02
Analytické společnosti počítají, jaké dopady bude mít zavedení evropských limitů CO2 na automobilky. Neradostná budoucnost může znamenat pokuty ve výši pětiny zisku, a to paradoxně i ve chvíli, kdy budete mít nižší emise než konkurence. Podívejte se do přehledu.
Možnosti tedy mají, dá se odhadnout, kolik zaplatí?
Pokud bychom pokuty počítali dle současných emisí oxidu uhličitého (najdete je v tabulce výše po rozkliknutí), tak se dotknou všech výrobců a třeba v případě koncernu Volkswagen společnost JATO Dynamics vypočítává, že by dosáhly na devět miliard eur.
Pro řadu značek je navíc nepříjemné to, že ač dosud flotilové emise CO2 klesaly, poslední dobou se trend obrací. Může za to odklon zákazníků od úspornějších dieselů i nová metodika měření WLTP. Emise jsou sice stále uváděny podle cyklu NEDC, většinou se ale jedná jen o přepočet, ten obvykle vrací vyšší hodnoty než pouhé měření dle NEDC.
Do roku 2021 ale ještě nějaká chvilka zbývá. Analytická společnost PA Consulting proto přišla s analýzou, která pokuty stanovuje dle předpokládaných objemů prodejů a podílů jednotlivých typů pohonu v roce 2021. V úvahách lidé z PA Consulting přemýšleli i nad tím, jak je která automobilka schopná v dohledné době emise oxidu uhličitého u svých vozů snížit.
Pokuty i v takovém případě mohou dosáhnout na pětinu ze zisku před zdaněním. Přehled třinácti největších automobilek seřazených sestupně dle očekávaných emisí CO2 naleznete dále.