Pro mnohé z nás je to logické řešení. Nabouraný vůz si nechceme nechat opravit v autorizovaném servisu té které značky, protože se nám jeho kalkulace zdá příliš vysoká. Využijeme tedy nabídky soukromníka. Koneckonců s opravami vozů naší značky má bohaté zkušenosti.
"Jenže, to je právě kámen úrazu," říká Jan Špinar, vedoucí divize After Sales společnosti Porsche Česká republika. "I když opravář použije originální díly, a ne třeba z vrakoviště, což je také běžná praxe," může se stát, že použije nesprávný postup nebo nevyhovující nářadí a zařízení," vysvětluje.
Volkswagen si na důkaz toho, jak nebezpečná může být oprava auta nesprávným způsobem, nechal udělat test u nezávislého Institutu pro motorová vozidla.
Tento institut podrobil dva vozy značky Volkswagen Passat Variant minulé generace zkoušce, kdy obě auta dvakrát po sobě prošla bočními nárazovými testy odpovídajícími metodice uznávaných nárazových testů Euro NCAP. Hlavní síla nárazu mířila především na středový sloupek B. Proti boku vozů se rozjel rychlostí padesát kilometrů v hodině vozík s deformovatelným materiálem vpředu. Střed vozíku mířil na střed sedáku přední sedačky.
Oba vozy (jeden stříbrný, druhý modrý) byly před testem nehavarované. Po prvním bočním nárazu byly oba opraveny. U stříbrného se kompletně vyměnil prostřední sloupek karosérie a navíc byla použita technologie pro svařování vysokopevnostní oceli, u druhého byla nahrazena pouze spodní část prostředního sloupku částí nového a použil se klasický způsob svařování oceli. Takový způsob opravy se podle standardů uplatňoval ještě při opravách passatu B4 (tedy tři generace zpět) a dodnes ho podle zkušeností odborníků mnozí karosáři používají. Nemusí se totiž pak například lakovat tak velká část auta.
Poté se proti oběma vozům opět rozjely vozíky sloužící pro test bočního nárazu.
I opravený vůz může chránit stejně jako nový
Zatímco stříbrný Passat opravený podle současných standardů i po druhém nárazu dokázal posádku ochránit prakticky stejně, jako po nárazu prvním, v případě druhého auta tomu tak rozhodně nebylo. Zastaralá technologie svařování a užití neaktuálních pracovních postupů měly za následek výrazně větší deformace bočního sloupku, nesprávnou funkci bočních airbagů a zcela nefunkční aktivaci airbagu hlavového. Celá část boční karoserie se oproti správným postupem opravenému vozu navíc směrem do interiéru, tedy blíže ke spolujezdci, posunula až o šest centimetrů.
„U nesprávně opraveného vozu se jedná o tak zásadní nedostatky v pasivní bezpečnosti, že by s největší pravděpodobností zapříčinily smrt pasažéra na místě spolujezdce. Použití nejen originálních dílů, ale také správné a k danému vozu aktuální technologie opravy by tak mělo být pro majitele aut nejen značky Volkswagen, ale i Audi, SEAT a Volkswagen Užitkové vozy samozřejmostí," říká Jan Špinar.
Volkswagen chce na možné následky nekvalitních oprav upozorňovat i prostřednictvím Besipu. Podle názoru odborníků je totiž i to, že řada u nás provozovaných starších a po nehodách opravených vozů nechrání posádku tak, jak by správně měly, příčinou toho, že u nás při nehodách při přepočtu na ujeté kilometry umírá čtyřikrát více lidí než ve Švédsku, Velké Británii a Nizozemí. Za námi jsou v tomto sledovaném parametru už jen tři evropské země, přičemž vůbec nejhůře jsou na tom Poláci.
--------------------------------------------------------------------------------
Kam do autoservisu?