Originál chutná nejlépe. Peugeot 208 se vrací ke kořenům a dobře dělá

Originál chutná nejlépe. Peugeot 208 se vrací ke kořenům a dobře dělá
Roztodivně zmuchlaná příď maximálně využívající dnešních možností tvarování plastů patří k poznávacím znakům značky Peugeot
Dvouparabolové halogenové světlomety svítí velmi slušně, diodové kly denního svícení jsou standardem od druhé výbavy Active
Napětí mezi svislou hranou zadních dveří a výrazně skloněným víkem kufru odkazuje na veleúspěšný Peugeot 205, stejně jako černá lišta mezi lampami
Designéři dobře zvládli i módu dneška: co vypadá jako drahá hliníková litá kola, jsou ve skutečnosti plechové disky s výrazným vybráním a přesně tvarovanými poklicemi
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
29. 2. 2020 6:33
Malá auta Peugeot vždycky uměl. Nová generace typu 208 to potvrzuje na všech frontách. Je pohodlnější než dříve a místa je v ní na skromné rozměry více než dost. Kromě toho přesně trefuje tenkou hranici mezi obratností, komfortem a přitažlivostí pro řidiče, čímž odkazuje na respektované předchůdce z osmdesátých let.

Za starých časů před globalizací, kdy nátura auta odrážela mentalitu země, se Francouzi fanfarónsky předháněli s Italy, kdo postaví nejlepší malé auto. Pomáhala jim společná historie i kultura včetně architektury pitoreskních městeček, jimiž jiné než malé auto neprojede.

Začátkem 80. let tato soutěž nabrala spád s geniálním Peugeotem 205. Protáhl se kdejakou myší dírou, přitom se do něj poskládala celá rodina. Ale zatímco tehdejší rival Fiat Uno dotáhl prostornost ještě dál zvýšením střechy o neuvěřitelných osm centimetrů, Peugeot dal přednost nižšímu těžišti. Díky tomu získal rošťáckou obratnost, s níž střihal zatáčky jedna radost. Spolu s chytře postaveným podvozkem mu pomohla k zářné sportovní kariéře.

Jak pozdější modely přidávaly na prostoru a rostly do všech stran, část lehkonohého kouzla se ztrácela. Platilo to i o první generaci "dvěstěosmičky" z roku 2012, s 1460 mm byla stejně vysoká jako třeba Octavia. Novinka se vrací ke kořenům: o čtyři centimetry se přikrčila a o osm protáhla, což jí dává mnohem atletičtější proporce a odkazuje na půvab dávného typu 205.

Vyzývavě avantgardní design se hlásí k rodině současných Peugeotů, takže na ulici novou 208 určitě nepřehlédnete. Důrazná příď se světelnými kly si prorazí cestu davem, zezadu zaujmou svalnatě vystouplé blatníky s širokým rozchodem kol. Nad nimi se přesto našlo místo pro dojemné retro. Odkud že známe výrazný trojúhelníkový sloupek i černou lištu mezi lampami? No jasně, z "dvěstěpětky".

Uvnitř se už všechno nese v moderním duchu s tenkou palubní deskou, nahoru vysunutými budíky a maličkým volantem. Dá se na něj zvyknout, i když první dojem je divný. Méně šťastné rozhodnutí bylo honit módu s tabletově vztyčenou obrazovkou. Vypadá hezky, ale je moc daleko a za jízdy na ni skoro nedosáhnete. Sesterský Opel Corsa má obrazovku níž a také nešetří samostatnými ovladači topení, což je rozhodně praktičtější.

Foto: Martin Frei

Přední sedadla potěší tvarováním a přiměřeně tuhým čalouněním. Podrží právě tam, kde je třeba, škoda jen chybějících bederních opěrek, za které si nelze ani připlatit. Vzadu je místa tak akorát. Chválíme, že sedák není ukotvený zbytečně nízko, cestující má kam zastrčit chodidla a místo nad hlavou přidává chytré vybrání ve stropě. Kufr s objemem 309 litrů šlape na paty i chalupářské Fabii, což je při elegantně oblých zadních partiích úctyhodné.

Peugeot 208 1.2 PureTech 75 Active

Motor: benzinový 3válec, 1199 cm3
Výkon: 55 kW při 5750 ot./min
Točivý moment: 118 Nm při 2750 ot./min
Nejvyšší rychlost: 170 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 13,2 s
Kombinovaná spotřeba: 4,1 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 309 l 
Cena: od 315 000 Kč

Svezení s téměř základní verzí 1.2 PureTech 75 Active nás nadchlo. Standardní podvozek, jemuž s žehlením nerovností pomáhají vysoké bočnice 16" pneumatik, i po hrbaté okresce našlapuje jemně a zlehka, karoserie se vyrovnaně nese bez zbytečného pohupování zepředu dozadu.

Za měkčí pérování přitom neplatíme daň ani na větších dírách, které auto odhodlaně projede bez tvrdých rázů. Zatáčkami se protahuje mrštně a ochotně, stabilně snáší i prudší manévry. Je radost vidět, že odkaz "dvěstěpětky" nezůstal jen u designu. Nová 208 má podvozek pohodlnější než Fiesta a vyrovnanější než Fabia, která se někdy až moc bezbranně vlní.

Jednou větou ale dodáváme, že klíčem k jízdní pohodě je právě kombinace lehkého agregátu a přiměřeně velkých kol. Výkonnější verze na sedmnáctkách už jsou poněkud nervóznější.

Foto: Martin Frei

Benzinový tříválec 1,2 l bez turba se s 55 kW výkonu projevuje jako schopný základ. Při rozjezdu nekucká, pod plynem zadrnčí, ale nevibruje a při konstantní rychlosti příjemně ztichne. Což platí i na dálnici, kde se pětka roztočí na 3800 ot./min. Předjíždění je třeba plánovat a při jízdě ve více lidech počítat s vadnutím dynamiky. Ale to je za kombinaci šestilitrové spotřeby s téměř nezničitelně jednoduchou mechanikou dobrý obchod.

Stejně jako výbava Active, která za 315 000 Kč zahrnuje lakované kliky i zrcátka, klimatizaci, multifunkční kožený volant a diodové denní svícení. Bez příplatku je dokonce i elegantní žlutá barva, kterou vidíte na snímcích.

 

Právě se děje

Další zprávy