Start nové generace koncernových sourozenců na platformě MQB Evo provázejí neobvyklé těžkosti. Skupina Volkswagen s novými modely Golf, Octavia, Seat Leon a Audi A3 přešla na novou generaci elektroniky a už před rokem oficiálně připustila, že její vývoj vázne. Golf, který měl debutovat na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu, se nakonec virtuálně představil na internetu o dva měsíce později a dodávky začaly koncem ledna.
Mezitím přišla na trh také Octavia, před týdnem k českým prodejcům dorazily první Seaty Leon. Za pochodu se však ukazuje, že v nových softwarech jsou stále mezery. A to tak vážné, že prodej všech modelů musel být k dnešku okamžitě přerušen.
Příčinou je nespolehlivý přenos dat pro službu nouzového volání pomoci, známou jako e-Call. Ta má v případě nehody sama přivolat pomoc s využitím jednotného evropského datového protokolu. Ať s vozidlem havarujete v kterékoli zemi EU, místní tísňová linka dostane srozumitelnou informaci o přesném místě události, počtu vystřelených airbagů a počtu připoutaných osob.
Povinné zavedení e-Callu do všech osobních vozidel od března 2018 je významným příspěvkem EU k bezpečnosti na silnicích. Jde o výsledek dlouhého jednání spojujícího technologie, ochranu dat i soukromí a především sjednocení požadavků mnoha stran. V USA ani dalších částech světa podobná služba dosud neexistuje. V České republice poprvé přivolala pomoc loni v únoru. Zachránila zřejmě život německému řidiči, který se ve svém voze zřítil z náspu a nebyl schopen komunikovat.
V nových vozech skupiny Volkswagen má posílání zpráv na starost sdružený modul konektivity, který zajišťuje připojení k internetu i pro další služby, třeba živá data navigace nebo stahování hudby. Kdyby se softwarová chyba týkala těchto funkcí, mohli by zákazníci vůz převzít a na aktualizaci softwaru pár dní počkat. E-Call je však povinnou součástí bezpečnostní výbavy každého auta, a tak ho výrobce vůbec nesmí pustit na silnici.
Nouzové volání může posádka vozu aktivovat také tlačítkem SOS v kabině. Vestavěný mikrofon umožní spojení s nejbližším dispečinkem a modul GPS určí polohu vozidla, i když nevíte, kde přesně jste. Na testovací Octavii jsme dnes vyzkoušeli, že spustit volání funguje, potíž ale může být se samočinným odesíláním zpráv.
Dovozce Volkswagenu redakci Aktuálně potvrdil, že chyba je softwarového charakteru. "Výrobce přislíbil poskytnutí řešení do tří týdnů," vysvětlil manažer komunikace David Valenta. Na model Golf dnes dovozce registruje 1404 objednávek. Ty jsou však v různé fázi výroby, takže vozy naplánované na červen se zdrží méně než auta, která se dnes ve Wolfsburgu nakládají na kamion.
Na vyjádření zástupců Škody Auto čekáme.