Škoda Auto chce propouštět a kvůli covidu-19 nyní chybí dělníci, tvrdí odbory

ČTK Eva Srpová ČTK, Eva Srpová
Aktualizováno 4. 3. 2021 18:11
Čtvrteční vydání týdeníku Škodovácký odborář firmu kritizuje za to, že chce do roku 2023 údajně propustit až 3000 zaměstnanců. Tvrdí také, že Škoda Auto se potýká s nedostatkem lidí ve fabrikách kvůli nemoci covid-19 a nutí agenturní zaměstnance chodit z noční směny rovnou na ranní. Škoda Auto tato tvrzení popírá.
Škoda Superb iV s plug-in hybrid v továrně Kvasiny
Škoda Superb iV s plug-in hybrid v továrně Kvasiny | Foto: ČTK

Článek jsme aktualizovali o vyjádření Škody Auto.

Provoz ve Škodě podle týdeníku Škodovácký odborář komplikuje pandemie koronaviru. Na výrobních linkách prý už nastal podstav. "Řešení firma nalezla tak, že nutí agenturní zaměstnance, aby po noční pokračovali na ranní směnu a nahradili tak chybějící pracovníky. Podotýkáme, že toto je ten nejhorší hazard s lidským zdravím," doplnili odboráři.

Agenturní zaměstnanci musí podle odborů po noční směně čekat, až se zjistí, kolik lidí se nedostavilo do práce, a pak jsou podle potřeby posíláni na další směnu. Odbory to kritizují. "Takto zneužívat bezbrannosti pracovníků, závislých na této prekérní formě zaměstnání a obživy, je nedůstojné nejen v rámci firmy Škoda, ale i celém koncernu Volkswagen," uvedl Škodovácký odborář.

Škoda Auto toto tvrzení popírá. "V přístupu k agenturním zaměstnancům v režimu dočasného přidělení, dodržuje společnost ve všech aspektech srovnatelné podmínky s kmenovým personálem. Řídíme se platnými předpisy a také Chartou agenturního zaměstnávání, která je uzavřena s Odbory KOVO. Veškeré přesčasy jsou vždy na dobrovolné bázi. Aktuálně s přihlédnutím k současné situaci, možnost práce přesčas ve firmě po dohodě s Odbory KOVO hromadně nevyužíváme," tvrdí vedoucí komunikace ve Škodě Auto Tomáš Kotera.

Odbory také tvrdí, že automobilka Škoda Auto chce od letoška do roku 2023 snížit počet zaměstnanců o pět procent, tedy asi o 3000 lidí. Zastavil se už například nábor nepřímého personálu, a to zejména mimo výrobní oblasti.

Týdeník připomíná, že odbory se snižováním počtu zaměstnanců nesouhlasí a chtějí snížit pětiprocentní krácení personálu na minimum. Škoda Auto zaměstnává téměř 39 000 lidí, z toho v Česku asi 34 000. Jedná se o kmenové zaměstnance, kromě nich v automobilce pracují i agenturní pracovníci.

Škoda Auto na dotaz vydavatelství Economia ale tvrdí, že počet zaměstnanců se letos sníží jen o dvě procenta, cílem firmy je snížit náklady.

"Jen za loňský rok se podařilo snížit naše náklady o 550 milionů eur. Letos budeme schopni stav personálu v naší administrativě snížit o 2 % díky vývoji demografické křivky a přirozené fluktuaci. Našim cílem je toho dosáhnout bez výpovědí z organizačních důvodů. Všechny kroky a všechna opatření budeme projednávat v těsné a partnerské spolupráci s naším sociálním partnerem - Odbory KOVO," dodává za Škodu Auto Tomáš Kotera.

 

Právě se děje

Další zprávy