Už z prvního pohledu na fotky je jasné, že nový VW California vychází z osobního Multivanu. Ten je v sedmé generaci poprvé technicky oddělený od užitkového Tansporteru, který pro Volkswagen vyvinul Ford. Multivan stojí na platformě MQB, známé z osobních aut německého koncernu, což s sebou přináší třeba vždy samostatná zadní sedadla namísto těžké a velké lavice. Jedna sedačka váží 24 kilo.
Základem Californie je Multivan v prodloužené verzi s délkou 5173 mm a rozvorem náprav protaženým na 3124 mm. V obou případech jde o číslo výrazně větší než u předchůdce, což přineslo třeba posuvné dveře na obou stranách vozu. Dříve byly jen u spolujezdce, protože řidičovu stranu kompletně zabírala kuchyně, takže nebylo nutné je tam mít.
Teď je to ale jinak, a dokonce u verzí Coast a Ocean s plnohodnotnou kuchyní platí, že z boku stále zbývá dostatek místa třeba i pro nástup cestujících. Anebo ledničku, která se do vzniklého prostoru vysouvá, a tím pádem je přístupná i zvenku. Vnější část kuchyně také obsahuje výklopný stolek nebo 230V zásuvku. Přístupné jsou zvenku i plynový vařič, dále má kuchyňka dřez s 28litrovou nádrží na čerstvou vodu nebo několik skříněk na nádobí nebo potraviny.
Verze Coast a Ocean jsou standardně čtyřmístné se dvěma sedadly v obytném prostoru a otočnými předními sedačkami. V autě se vyspí všichni cestující, dva ve výsuvné střeše s postelí o rozměru 2054 x 1137 mm, další dva pak na rozkládací posteli v obytném prostoru, která má 1980 x 1060 mm. Nejluxusnější California Ocean má také vyhřívaná přední sedadla, samostatné topení, automatickou klimatizaci nebo odkládací schránku vzadu ve stropě.
Pokud nepotřebujete plnohodnotnou kuchyni, nabízí Volkswagen i levnější Californii Beach, respektive Beach Tour a Beach Camper. První jmenovaná je vlastně "Multivan s manuálně výsuvnou střechou", kde nabízí jediná dvě místa na spaní, má ale celkem šest míst k sezení. Model Tour už je pouze pětimístný a přihazuje otočná přední sedadla, pětipalcový displej ve sloupku C pro ovládání různých funkcí a sledování stavu vozu, svícení ve výsuvné střeše nebo druhou postel pro další dvě osoby v prostoru pro posádku díky dozadu sklopným opěradlům zadních sedadel.
California Beach Camper už má i minikuchyni v zadní části vozu, která obsahuje jeden plynový vařič a několik odkládacích šuplíků a výklopných stolků a je přístupná po otevření víka kufru. Nad rámec čtveřice míst ke spaní, samozřejmě.
U všech variant nechybí ani sítě proti hmyzu na boční a čelní okno, od modelu Beach Tour slouží na ztmavení zadních bočních oken clona vybavená odkládacími prostory, vpředu jsou pak záclonky. Modely Coast a Ocean mají na předních bočních oknech termální clony a lepší clonu pro čelní okno.
Kámen na kameni nezůstal pod kapotou. Oblíbenou kombinaci naftového motoru a pohonu všech kol musí zájemci tentokrát obrečet. Naftový dvoulitr se 110 kW sice obytka má, ale jen v kombinaci s pohonem předních kol. Stejně jako u 150kW benzinového dvoulitru. Jediná čtyřkolka je tak ta elektrifikovaná, i California totiž může mít plug-in hybridní pohon se systémovým výkonem 180 kW. Je to vůbec poprvé, co plug-in hybridní koncernový model dostane pohon všech kol.
Auto má stejnou techniku jako třeba plug-in hybridní Superb nebo Passat, takže na jedno nabití ujede až 100 kilometrů jen na elektřinu. Za auto bude možné také zapřáhnout přívěs o hmotnosti až dvě tuny. Podle šéfa divize užitkových vozů Carstena Intry však absence naftové čtyřkolky nepředstavuje z hlediska prodejů takový problém, naopak připomíná měnící se zákaznické preference a výhody plug-in hybridu. Třeba tichý příjezd do kempu v noci.
Objednávky na novou Californii začne Volkswagen i v Česku přijímat v červnu a první auta dorazí k zákazníkům ve druhé polovině roku. V nabídce pak novinka doplňuje menší Caddy Californii a větší Grand Californii.