Slova uznání, ale i mírné rozpaky nad zjevnou snahou Škody na tomto voze co nejvíce vydělat díky šetření na použitých materiálech zaznívají v zahraničních médiích v článcích o prvním testování mladoboleslavské Škody Rapid.
Některá vybraná média měla možnost si jízdní vlastnosti největší letošní novinky automobilky Škoda vyzkoušet ještě před začátkem mezinárodních novinářských prezentací. Ty začínají v pondělí 9. července a redaktor Aktuálně.cz bude u toho.
Co tedy píší konkrétní média? Například britský AutoExpress hodnotí, že Škoda byla poněkud zdrženlivá v oblasti designu. "Udělala to ale kvůli uspokojení potřeb celé rodiny," hodnotí magazín. Je to podle názoru jeho redaktorů určitě mnohem modernější Škoda, než jaké jsme viděli dříve, má atraktivní křivky a pečlivě tvarované rysy, na druhou stranu s ní ale můžete projíždět velkoměstem po rušné hlavní silnici a žádná hlava chodce se za ní neotočí...
Lidé se otáčet nebudou...
"Ale tento vůz není o otáčení hlav. Je o praktickém jezdění. Když dojde na řízení, Rapid je nastaven jako velmi předvídatelně a lehce ovladatelný, přestože zážitek z jízdy nenabídne.
V článku je ale hned po vyřknutí A dodáno písmeno B. AutoExpress správně poukazuje na to, že ačkoli jsou zábava při řízení a atraktivní vzhled mezi prioritami pro většinu rodin, tyto dvě vlastnosti naleznete až na konci seznamu.
Další britské médium, What Car, v celkovém hodnocení na pětihvězdičkové škále udělilo novému rapidu čtyři. V dílčích kategoriích získal vůz i jednou pět hvězdiček za praktičnost a prostornost, ale třeba v oblasti kvality jen tři.
Slova uznání zaznívají v článku WhatCaru na téma prostoru a ovladatelnosti při jízdě. Zajímavostí je, že ačkoli Škoda sama hovoří o tom, že jde o karosérii typu liftback, novináři prostě píší o tom, že je rapid hatchback.
Jízdně kousek za golfem a focusem
Ohledně jízdních vlastností nepadla v tomto médiu žádná kritická slova. "S jakýmkoli motorem pod kapotou je rapid velmi dobře ovladatelný, pohodlný a poskytuje příjemný zážitek z jízdy. Pravda, není to třída jako Ford Focus nebo VW Golf, ale není ani příliš daleko za nimi," píše se v testu a autoři ještě dodávají, že v době, kdy je velmi významným atributem cena, může rapid svádět i vyznavače focusu či golfa. Logicky také může přetahovat dosavadní zákazníky značek Kia a Hyundai.
A ještě jedna věta z hodnocení britského Autocaru. Mezi hlavními pozitivy je zmiňován benzinový turbomotor 1,2 TSI, který je prý ideální volbou. "Je dokladem toho, jak mohou dnešní benzinové motory oslovovat zákazníky více než nákladné diesely."
Ruský AvtoRevju není tak pozitivně naladěn.
Přes veškerou snahu Škody to zapřít, zmiňuje toto médium ze země, která se stane jedním z největších odbytišť tohoto vozu, skutečnost, že Škoda Rapid je vlastně Volkswagen Polo sedan v podobě liftbacku.
Na sedačkách se zřejmě šetřilo
Kritizuje také materiály ve strohém interiéru, které jsou sice přijatelné na pohled, ale nepříliš příjemné na dotek. Autorům se nelíbila ani sedadla, která jsou prý dokonce méně pohodlná než v minivoze Citigo.
"Sezení není příjemné, ale jízda ano. Přesně se vede a je obratný v zatáčkách. Velký dík za zachování elektrokapalinového posilovače řízení," píše AvtoRevju.
Magazín také přináší zajímavou informaci, že rapidy určené pro ruský trh budou mít o půldruhého centimetru zvýšený podvozek v rámci takzvaného balíčku pro špatné cesty.
Za rádio se bude připlácet
Německý AutoBild popisuje především dojem, jakým auto působí na budoucí zákazníky. "Škodě se již podařilo oprostit od poněkud rozpačitého designu. Vůz ukazuje budoucí tvář vozů Škoda," píše autor článku. A dodává, že přestože jde o vůz z levnější kategorie, na první pohled levně nepůsobí.
Přesto pak v dalších odstavcích AutoBild popisuje, že v dražších verzích by nezaškodil nějaký ten měkčený plast a lepší výbava, například rádio i v nižších výbavových stupních.
AutoBild chválí řízení i tužší podvozek, který dovoluje i sportovní přístup k jízdě, ale na druhou stranu podotýká jistou nepohodlnost při zavítání na horší venkovské silnice. "Zde Škoda Rapid stále zakopává o ošklivé výmoly a rozsah poškození silnice zaznamenávají poměrně přesně těla cestujících i skrze poněkud tence čalouněné sedačky," píše magazín.