Na moskevském autosalonu Aurus představil model Senat, civilní verzi vozu, v níž se vozí prezident Vladimir Putin. Plány má přitom smělé: v příštích dvou letech má sice vyrobit jen 150 vozů ročně, v roce 2021 by ale produkce po otevření nové továrny měla vzrůst někam mezi 5000 až 10 000 vozidel.
Pro srovnání, Rolls-Royce dodal v roce 2017 3362 aut, Bentley 10 566. Právě těmto slovutným ikonám automobilového luxusu chce ruský Aurus, který ze 75 % vlastní moskevský výzkumný institut pro motorová vozidla NAMI, vlézt do zelí.
Jakmile se uspokojí očekávaná silná ruská poptávka (jedním z hybatelů celého projektu je právě Vladimir Putin), mají vozy, jež mají podle oficiálního vyjádření automobilky na svědomí ti nejlepší ruští designéři a inženýři, zamířit takřka do celého světa.
Počítá se s Blízkým východem, Čínou, ale i Evropou a v delším horizontu představitelé Aurusu hovoří dokonce o USA. Výprava za velkou louži bude ale podle šéfa automobilky Franze Gerharda Hilgerta (dříve působil v Daimleru) složitá s ohledem na komplikovanou homologaci.
Evropská premiéra Senatu je naplánována na autosalon v Ženevě. Příští rok pak mají začít testy SUV Komendant, v plánu je rovněž MPV Arsenal. Všechny vozy této řady budou vycházet z jednotné modulární platformy EMP.
Jen jedna věc nabourává vizi symbolu ruské nezávislosti na cizích mocnostech, která je pro Putina důležitá po zavedení ekonomických sankcí: výpomoc Porsche Engineering pří vývoji motoru. Díky ní ale Aurus Senat na svou konkurenci neztrácí ani co se týče techniky. Kromě příplatkového pancéřování nabízí adaptivní tempomat, nouzové brzdění s rozeznáváním chodců, LED světlomety, prostě vše, co byste čekali i od luxusní limuzíny.
Pod kapotou je 4,4l osmiválec podpořený elektromotorem s celkovým výkonem 600 koní. Senat s jeho pomocí spurtuje stovkou za šest sekund a normovaná spotřeba je 15 litrů. Pro zákazníky, jimž by to přece jen bylo málo, plánují Rusové i 800k dvanáctiválec. Také v jeho případě podá pomocnou ruku Porsche Engineering.
Pomineme-li techniku, stačí pohled na rozměry a o ambicích Aurusu nemůže být pochyb: kratší Senat sedan má na délku 5,63 metru, u limuzíny s prodlouženým rozvorem byste naměřili dokonce 6,63 metru, což je o 65 cm více než u současného vrcholu automobilového luxusu: prodloužený Rolls-Royce Phantom. Designéra Vadima Perezereva při návrhu Senatu inspirovala limuzína ZIS určená pro Josifa Stalina.
Stejně jako v případě Rollsu pak bude k dispozici služba tzv. Flying Doctors, mechaniků, kteří auto opraví kdykoli a kdekoli na světě. Samozřejmostí jsou i široké možnosti personalizace. První zákazníci si na svůj ruský luxusní automobil budou muset počkat do roku 2019. A cena? "Někde mezi Mercedesem a Rolls-Roycem," prohlásil při představení auta Hilgert.