Automobilové číslo roku: 95 gramů
Největší změnou nového roku jsou nové přísnější limity emisí oxidu uhličitého, jehož nadbytek v atmosféře přispívá ke globálnímu oteplování. Podle představ Evropské unie by v příštím roce mělo průměrné nové auto vypouštět jen 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Statistika se přitom bude počítat pro každý automobilový koncern zvlášť a limit, který konkrétní výrobce musí splnit, se odvíjí i od průměrné hmotnosti prodávaných aut.
Pravidla se budou v roce 2020 aplikovat v "mírnější" formě, nebude posuzováno pět procent nejméně úsporných aut. O rok později ale budou muset omezení výrobci zvládnout napříč svou nabídkou. A když nesplní? Hrozí jim pokuty. Za každý gram navíc to bude pro každé prodané auto 95 eur. Některé automobilky splní, jiné pravděpodobně ne. Podle analytické firmy PA Consulting může takový koncern VW zaplatit na pokutách částku ve výši 1,4 miliardy eur, tedy 10 % ze zisku před zdaněním.
Co to znamená pro řidiče? Automobilky budou muset řídit poptávku zákazníků tak, aby limitů dosáhly nebo alespoň platily co nejmenší pokuty. Nejrůznější kvóty prodeje elektroaut nebo úsporných vozů mohou požadovat i přímo po prodejcích.
Podle německého profesora Ferdinanda Dudenhöffera se tak může stát, že prodejci mohou vybrané vozy nabízet s výraznou slevou, jen aby splnili svůj cíl. Týkat se to bude elektromobilů, plug-in hybridů, ale dost možná i úsporných dieselů. Zájemci o ně mohou tuto situaci k nákupu auta využít. Dá se čekat, že méně úsporné vozy naopak podraží.