Bezpečnostní asistenty z třídy S a E kromě řady dalších vylepšení mají učinit z nové generace Mercedesu třídy M nejbezpečnější SUV na trhu.
Mercedes-Benz uvádí, že jen kvůli zajištění bezpečnosti při převrácení vozů bylo kromě počítačových simulací provedeno 36 testů.
Kromě posádky uvnitř má být schopen nový Mercedes-Benz třídy M v maximální míře ochránit při střetu i chodce a cyklisty.
Kromě poddajných oblastí přední partie vozu, sklopných vnějších zrcátek a hladkých obrysů karosářských dílů se riziko poranění automobilem snižuje také díky kapotě motoru, u které je zvětšená mezera od dílů umístěných v motorovém prostoru. Navíc byla poprvé v segmentu vozů SUV použita jako součást sériové výbavy aktivní kapota.
Ta pomáhá potlačit zrychlení chodce nebo cyklisty, který se dostal do střetu s automobilem, protože ho zachytí dříve.
Elektronická deformační zóna
Elektronické systémy, které mají zabránit nehodě, případně potlačit její následky, shrnuje Mercedes do pojmu Elektronická deformační zóna.
Proto vůz varuje řidiče před únavou, zobrazuje na kombinovaném přístroji dopravní značky, či varuje před únikem tlaku v pneumatikách.
Samozřejmostí jsou brzdné asistenty, dále je uvnitř například asistent pro noční vidění s rozpoznáváním osob. Asistent pro udržení vozu v jízdním pruhu dokáže varovat řidiče, pokud vyznačený jízdní pruh nechtěně opouští. Aktivní asistent pro udržení vozu v jízdním pruhu reaguje na takovou situaci zásahem na brzdách pro korekci směru jízdy. Vůz si také hlídá jiné automobily v mrtvém úhlu.
Do bezpečnostní koncepce nové třídy M patří sériově dodávaná bezpečnostní funkce PRE-SAFE(R) s předvídavým účinkem, který využívá synergii aktivních a pasivních systémů tak, aby zmírnily silovou zátěž posádky havarovaného vozu až o 40 procent.
Sloupek volantu se po nárazu zkracuje
Do toho patří kromě předepnutí bezpečnostní pásů řidiče a spolujezedce také upravení polohy sedadla cestujícího vpředu.
Karosérie je ve srovnání s minulou generací opět schopna pohltit ještě větší kinetickou energii. Navíc například díky pomocnému rámu umí přesunout při nárazu část energie na nezasaženou stranu vozu.
Konstruktéři šli až do velkých detailů. Například brzdový posilovač je schopen se po nárazu natočit tak, aby se minimalizovalo nebezpečí zasunutí brzdového pedálu do kabiny.
Nárazovou mezerou se také zabrání posunutí blatníku směrem ke dveřím řidiče, což znemožní vzpříčení dveří při nárazu a dveře se dají otevřít s vynaložením menší síly a sloupek volantu se absorpcí nárazové energie zkrátí až o 100 milimetrů. Dojde tedy ke zvětšení prostoru pro pohlcení energie a zmírní se silové zatížení řidiče v partiích hlavy, šíje a hrudníku.
B sloupek je dole jiný než nahoře
Zlepšení ochrany při bočním nárazu pomáhají například střešní B sloupky. Ty jsou v dolní partii silně tvárné, v horní partii naopak velmi tuhé. Tak se potlačí jakékoliv intruze (proniknutí/vniknutí) ve spodní části vozu, zatímco v jeho horní části na vnější straně sloupků použitá vysokopevnostní ocel zabraňuje jejich nežádoucí zlomení.
Kromě toho se tímto konstrukčním řešením zvětšuje stabilita kabiny při převrácení vozu.
I při nárazu zezadu mají být cestující v nové třídě M dobře chráněni. Důkazem má být například test ověřující těsnost palivové nádrže. Při této zkoušce najíždí speciálně upravený vozík rychlostí 80 km/h na záď zkoušeného automobilu. Fatální náraz za těchto podmínek přestál palivový systém třídy M bez jakéhokoliv problému.