Nyní pět a na jaře příštího roku už sedm. To jsou jednoduché počty ohledně počtu modelových řad automobilky Škoda.
Nikdo z nezasvěcených bratislavskou sestřičku Volkswagenu Up s novým logem Škoda na kapotě ještě neviděl, přesto je jasné, že existuje. A dokonce už za dva měsíce bude ke koupi.
Stejně tak je jasné, že se na jaře rozjede v hale na výrobu octavií v mladoboleslavském závodě Škoda Auto sériová produkce vozu vycházejícího z konceptu Mission L, představeného před pár dny ve Frankfurtu. Nyní se ale na internetu v čtenářské diskusi serveru Autorevue.cz objevily snímky chystaného sériového vozu automobilky Škoda.
Fotografie byly pořízeny pravděpodobně v lakovně. Na tom, co snímky zobrazují, nepanuje absolutní shoda. Nejspíše jde o chystanou třetí generaci octavie combi, mohla by to být ale i kombi varianta budoucího levného vozu.
Auto, které ponese zřejmě jméno Rapid, bude svojí velikostí i cenou spadat mezi stávající octavii a fabii. Venkovní rozměry mají zhruba odpovídat 1. generaci octavie vzniklé po zahájení spolupráce s Volkswagenem. Z toho pak lze jednoduše odvodit, že 3. generace octavie, která se prvně světu představí pravděpodobně za rok na autosalonu v Paříži, bude ještě větší než ta současná. Právě na ní se pak má v plné míře představit designový směr, který Škodě naordinoval její šéfdesignér Jozef Kabaň.
Nová octavia bude na podzim
Shrňme to tedy: ještě letos malá škoda, která bude mít ve jméně slovo Go a před ním zřejmě ještě další pojmenování, které odpovídá buď typu karosérie, nebo zaměření vozu, obdobně jako to dělá Volkswagen se svým Up! Na jaře po ženevském autosalonu prostorný levný liftback Rapid a na podzim nová octavia.
Protože ale šéf Škody Vahland opakovaně tvrdil, že nastává přibližně tříleté období, během něhož Škoda každého půl roku představí jeden nový model, je zřejmé, že se na čísle sedm počet modelových řad nezastaví.
Nejspíše ani nemůže. Má-li být Škoda nárazníkem koncernu Volkswagen proti sílícím korejským značkám zejména Kia a Hyundai, ale i proti v Koreji vyráběným modelům amerického Chevroletu.
Co tedy Škodě chybí? Určitě větší SUV, než je Yeti. V Číně je schopná Škoda tuto mezeru zacelit výrobou prodloužené verze Yeti, k čemuž dojde napřesrok. Jenže pro evropské a zřejmě i ruské zákazníky bude potřebovat samostatný model. To bude nepochybně osmá modelová řada
Další sestra Alhambry a Sharanu
Škoda také musí být schopna nabídnout auto, do něhož se vejde alespoň sedm cestujících. Téměř veškerá konkurence takový vůz v nabídce má. A sám šéfdesignér Kabaň připustil, že chce-li se Škoda prezentovat jako rodinná značka, musí být schopna nabídnout automobil, který vyhoví i rodinám s více než třemi dětmi. Zřejmě by se v takovém případě sáhlo k platformě použité pro dvojčata Seat Alhambra - Volkswagen Sharan. Logické by pak také bylo, že by se velkoprostorová škoda vyráběla stejně jako ony v Portugalsku.
Desátou modelovou řadou by pak mohl být menší užitkový automobil. Dosud totiž majitelé malých obchodů a řemeslníci potřebující převážet zboží a náčiní odcházeli ze showroomů Škoda většinou neuspokojeni. "Byl by to logický krok," potvrzuje Vladimír Rybecký ze serveru Autoweek. "Podle našich zdrojů je již auto vyvinuté a zřejmě by dělalo v německém Hannoveru," říká.
V mezidobí mezi těmito novinkami navíc Škoda musí představit novou generaci vozu Roomster a facelift Superbu (zřejmě v roce 2013) a o rok později i novou fabii. Pak již přijde na řadu modernizace vzhledu vozu typu Yeti.