Praha - I když Češi obecně v současné době chuť do utrácení příliš nemají, prodejcům aut se daří relativně dobře. Z informací Svazu dovozců automobilů vyplývá, že prodej nových osobních automobilů v Česku v prvním čtvrtletí letošního roku meziročně vzrostl o 3,58 procenta na 43 529 vozů.
Nejprodávanější značkou byla v prvním letošním čtvrtletí opět Škoda, která měla na kontě 13 300 registrovaných osobních automobilů a udržela si tržní podíl těsně nad 30 procenty. Už na druhé místo postoupil s 3900 prodanými automobily a tržním podílem 8,95 procenta Hyundai a třetí byl Volkswagen. Ten prodal 3658 osobních vozů a jeho tržní podíl činil 8,4 procenta.
Nejvíce lidé letos od ledna do března kupovali Škodu Octavia, kterou si pořídilo 6481 zájemců. Následovala Fabia s prodejem 3359 vozů a třetí byl Hyundai i30 s 1068 prodanými osobními automobily.
Z hlediska vývoje ekonomiky je pozitivní zpráva, že více než vloni se kupují také lehké užitkové automobily. Růst jejich prodejů je dokonce ještě větší než u osobních aut, a to 5,6 procenta. V tomto segmentu si nejlépe vede Volkswagen. Výrazně stouply i prodeje autobusů (+42 procent).
Prodej velkých nákladních aut mírně klesl
Jen prodej nákladních automobilů od ledna do března meziročně klesl 4,2 procenta na 1558 kusů. Z toho 62 procent tvořily tahače. Žebříček vede Mercedes Benz s 303 prodanými vozidly, následuje DAF s 294 auty a Volvo se 257 vozy.
Na odhad celoročního vývoje prodeje automobilů v ČR je podle představitelů SDA ještě brzy, ale zřejmě se bude pohybovat kolem loňského stavu. Záleží hodně na vývoji ekonomiky v příštích měsících, protože příznivé zprávy budou znamenat větší zájem firemních zákazníků o nákupy nových vozů.
Podle Jana Malého z automobilové divize PwC meziroční tempo růstu prodejů automobilů bude v následujících měsících pravděpodobně zpomalovat. "Za celý rok ale stále očekávám minimálně kladnou nulu," sdělil. Nejistý zájem zákazníků povede podle něho k tomu, že se ceny nových aut budou po celý letošní rok držet stále na nízké úrovni.
V Česku jsou přitom nová auta prakticky nejlevnější v celé Evropě. Protože další pokles už není příliš reálný, očekáváme spíše snahy automobilek konkurovat si i jinak, například výbavou "zdarma" či službami, jako je třeba prodloužená záruka," dodal Malý.
Podívejte se na první zkušenosti s nejnovějším typem automobilky Škoda: