Zatím se vám letos na českém trhu daří navyšovat prodej v porovnáním s loňským rokem, ale už druhý měsíc po sobě jste vypadli z nejlepší desítky žebříčku značek. Může se to projevit mírným poklesem cen, abyste se dostali zpět?
Ne, ne. Důvod je takový, že jsme o prázdninách z Francie nedostali tolik nových aut, kolik potřebujeme. Pro nás je ukazatelem číslo 1 počet nových objednávek a ten je v pořádku. Bohužel nejsme schopni tak rychle reagovat, co se týče výrobních kvót. V mnoha případech jsme na začátku roku nahlásili příliš malé požadavky. Zájem o některé modely překonává očekávání. Třeba malé SUV 2008 se prodává o čtyřicet procent lépe, než jsme si mysleli. Razantní zájem je i o rodinnou 308 a dodávku Boxer. Ano, umístění v prázdninových měsících bylo nepříjemné, ale je to problém logistický, ne obchodní.
Zatím jste letos v Česku značkou číslo devět na trhu s osobními auty. Je to pozice, se kterou jste spokojený?
To ne, chtěl bych být aspoň šestý. Ale spokojen jsem s letošním růstovým trendem.
Na jaké vaše modely je nejdelší čekací lhůta?
Na 2008. Bohužel nebo bohudík je to úspěšný model všude v Evropě. Pokud si dnes objednáte dva tisíce osmičku, dřív jak v listopadu ji nedostanete. A to se ještě musíte trefit do správné verze. Některé jsou vyprodané až do prosince.
O jaké varianty je největší zájem?
Prostřední výbava Active a benzinový motor. V tomhle segmentu benzin reprezentuje víc jak 65 procent prodaných aut.. Benzinové motory PureTech nám dělají radost, verze bez turba s výkonem 82 koní je suverénně nejprodávanější.
Mění se v poslední době nějak zákazníci Peugeotu?
Někdy je zákazník jiný, než jsme předpokládali. Třeba u sedanu 301, kde jsme očekávali daleko starší klientelu. Naopak si ho kupují mladé rodiny, které poprvé investují do nového vozu. Berou ho místo ojetého auta. Úplně nové klienty nám přináší model 2008, přicházejí od jiných značek. Také jsem si myslel, že když půjde 2008 nahoru, automaticky klesne prodej malé 208. A to se nestalo.
Mění se třeba i způsob, jak si lidé kupují auta, co se týče financování? Máte čím dál větší podíl zákazníků, kteří si berou operativní leasing nebo nějaký finanční produkt?
Ano, máme druhým rokem velký nárůst pořizování auta s Peugeot Finance a více než 40 procent prodaných aut s financováním. Operativní leasing pro privátní zákazníky zatím dělá asi tři procenta. Tady jsme na začátku. Prostřednictvím něj nabízíme větší auta, modely 308 nebo 3008. Klient, který si kupuje malé auto, ho chce vlastnit. Je trochu starší než ten, kdo si pořídí 3008.
To je docela zvláštní. Když si představíte ty prezentace, na nichž se my novináři dozvídáme, že auta jako 108 nebo 208 jsou pro ty nejmladší řidiče, pro teenagery a ve finále si je kupují důchodci.
Je to sen každé značky, mít mladší a mladší zákazníky. Pamatuji si, když bylo uvedení modelu 208, jak ve Francii ukazovali, že je proti 207 modernější a mladší. Viděli jsme ty reklamní fotky, jak mladý kluk sbalí na to auto mladou holku, jedou spolu na pláž... Pak jsme přijeli sem do Česka a byl jsem smutný. Za prvé chybí ta pláž a za druhé jsem se podíval na průměrný věk našich klientů. Tak jsem požádal kolegu ve Francii, aby mě poslal nějakou studii, kdo je klientem dvě stě osmičky u nich. Náš zákazník byl o rok mladší.
A kolik je ten věkový průměr v Česku?
Jedenapadesát.
Vše o vozech Peugeot
Podrobné nezávislé recenze vozů Peugeot i dalších nových aut prodávaných na českém trhu najdete zde.
No nazdar. Tak to se marketing moc nestřetává s reálnou cílovou skupinou.
Vůbec, ale na druhou stranu mi marketinkový kolega řekl: Marco, můj táta si kupuje novou tři sta osmu. Je mu víc jak sedmdesát let. Rád se podívá na reklamu a nechce tam vidět starší lidi. On ví, kolik mu je let, a nepotřebuje někoho, aby mu to připomínal. To auto ho omlazuje. To míjení marketingu a reality nesmí být extrémní. Když do 308 posadíte rockera, tak cílová skupina přepne kanál, ale na druhou stranu nikdo nechce speciální edice Senior Line. Zkusme být všichni mladí a komunikovat v tom duchu. Já žiji v Praze a vidím, kdo jsou naši zákazníci. Nedávno jsem viděl vyleštěnou 208, jako by vyjela z výrobní linky, a říkal jsem si: teď chci vidět za volantem mladou blondýnku. Realita? Sedmdesát plus. Ale vypadala skvěle. Krásné oblečení, úsměv, upravená. Proč brát tu radost?
Teď ještě pár otázek k produktům. Vy sám říkáte, že 2008 je největší úspěch. Není žádným tajemstvím, že jak tady, tak v Evropě aktuálně existuje velký boom vozů SUV. U nás se dlouhodobě zvyšuje i podíl aut s pohonem všech kol, což je zrovna oblast, ve které Peugeot zaspal. Jak to vnímáte, že nemáte žádné SUV s pohonem všech kol? Chystáte nějaké změny?
Viděl jsem produkty do konce roku 2017 a tam jsem klasické 4x4 nenašel. Pracuje se na hybridu, tam možnost pohonu všech kol bude stejně jako byla dosud. Máme v některých případech u užitkových aut možnost dát tam 4x4 od externího dodavatele Dangel. Ano, trochu mi chybí klasické 4x4, ale jestli se do budoucna na tom pracuje, to nevím. Já si myslím, že móda 4x4 dříve nebo později odezní. Nechci říct, že nikdo 4x4 potřebovat nebude, ale je to docela zvláštní, když vidíte paní s velkým SUV s pohonem všech kol uprostřed Václaváku.
Ale lidi ta auta kupují.
Já vím, ale proč? Stojí to daleko víc, má to vyšší spotřebu, pneumatiky jsou za raketu. Ano, lidé si připadají bezpečnější. Pozor, já si myslím, že 4x4 je v Česku v některých případech a obdobích užitečná věc, ale ne všichni, kdo koupí 4x4, ho pak používají jako 4x4. To je spíš pocit, trend, móda.
Vy byste ale neměli zákazníky měnit, jako jim spíš přizpůsobovat svoji nabídku, ne?
Je to tak, ale stěžovat si na modelovou nabídku Peugeotu by byl hřích. Třikrát do roka uvádíme nový model. Taková 2008 je i bez 4x4 největší obchodní bomba.
Proč nedovážíte model SUV s pohonem všech kol Peugeot 4008, když má Mitsubishi s téměř totožným technicky příbuzným vozem ASX tady v Česku velký úspěch?
Jsou tam některá politická rozhodnutí ve smyslu, že 4008 nemá tak širokou nabídku výbav, motorů a převodovek jako Mitsubishi ASX. I ceny by byly vyšší. Klient by měl tendenci srovnávat a ptát se, proč Peugeot nemá to, co má Mitsubishi. Nenašel jsem v tom obchodní benefity, spíš rizika, proto jsme se rozhodli auto nedovážet.