Nic pro spalováky. V Británii mají dálniční "benzinku" jen pro dobíjení elektromobilů

Nic pro spalováky. V Británii mají dálniční "benzinku" jen pro dobíjení elektromobilů
Foto: Gridserve
Martin Přibyl Martin Přibyl
8. 12. 2020 15:05
Dostupnost rychlých dobíjecích stanic pro elektromobily na dálnicích je jedním z klíčů k tomu, aby se s nimi daly absolvovat delší cesty. Už i v Česku jsme si tak zvykli na to, že na dálničních benzinkách se objevují dobíjecí stojany. V Británii na to však jdou jinak, na tamních autostrádách má vzniknout celá síť "benzinek" jen pro elektromobily. První je již v provozu.

Na první pohled vypadá stanice u dálnice A131 poblíž essexského Braintree podobně jako běžná čerpačka. Na jedné straně vyasfaltované plochy je obchod, na druhé zakrytá řada stání a pod střechou by se mohly skrývat klasické tankovací stojany.

Zdání však může klamat. Pod střechou ze solárních panelů se u této stanice společnosti Gridserve může dobíjet až 36 elektromobilů. K dispozici mají vysokorychlostní dobíječky o výkonu až 350 kilowattů. Za dvacet minut by tak podle tiskové zprávy společnosti měly natankovat dost šťávy na 320 kilometrů jízdy.

Gridserve chce podobných stanic postavit v Británii více než stovku a investice do nich má odpovídat jedné miliardě liber, tedy asi 29 miliardám korun. Má jít logicky i na přípravu na období po roce 2030, kdy se v Británii mají přestat prodávat auta vybavená konvenčním spalovacím motorem, a ještě více na rok 2035, kdy skončí výjimka hybridům.

V duchu karbonové neutrality sází stanice na obnovitelnou energii. Čerpá ji buď právě ze solární střechy nad dobíječkami, nebo ze solární farmy Clay Hill. K dispozici je také 6MWh bateriové úložiště, které má sloužit k vyrovnání sítě a dobíjí se v době, kdy je elektřina levná. "Za větrných zimních nocí mohou větrné elektrárny naplnit úložiště do takové míry, že je v něm dost energie na více než 38 000 kilometrů," píše se v tiskové zprávě.

Dobíjení na této stanici paradoxně není ani příliš drahé. Gridserve slibuje zaváděcí akci, kdy se za kilowatthodinu bude platit v přepočtu sedm korun s daní. Například ČEZ nabízí v Česku dobíjení bez registrace za devět korun a padesát haléřů. Dobití baterie z 20 na 80 procent by tak u běžného elektroauta mělo podle Gridserve cenově vyjít na nějaké tři stovky.

Čekání během dobíjení zpestří posádkám elektromobilů v čekárně vysokorychlostní wi-fi, na místě je také dětský koutek nebo malé konferenční místnosti pro pořádání pracovních schůzek. Nechybí ani knihkupectví s trafikou WHSmith, kavárna Costa Coffee nebo restaurace Gourmade. Podobné obchody jsou typické pro většinu britských benzinek.

Stanice v Braintree je první svého druhu v Británii, na světě však existují další podobná řešení tohoto typu. Server CNBC vloni informoval o majiteli čerpací stanice v americkém Marylandu, který kvůli nespokojenosti s kontrakty velkých petrolejářských firem vyměnil své čtyři tankovací stojany za dobíječky.

Podobně velká seskupení svých Superchargerů, kterých mohou být na jednom místě desítky, provozuje i Tesla. Například v norském Nebbenes je rovnou 44 dobíječek určených pro vozy americké značky.

 

Právě se děje

Další zprávy