Německý TÜV má metodu na měření dojezdu elektromobilů

Radek Pecák Radek Pecák
22. 12. 2010 12:05
Skutečný dojezd Mitsubishi MiEV není 140, ale jen 110 kilometrů
Foto: Radek Pecák

Zatímco palubní počítače v autech se spalovacími motory udávají dojezdovou vzdálenost na zbývající palivo v nádrži poměrně přesně, u elektromobilů se na tyto údaje příliš nedá spolehnout. Natož na údaj, který udává výrobce.

Přitom dojezd je pro kupce elektromobilů naprosto klíčovou záležitostí. V reprezentativním průzkumu TÜV SÜD 36 procent motoristů uvedlo, že nákup elektromobilu budou zvažovat pouze, pokud by byla zaručena dojezdová vzdálenost 300 km, a 23 % dokonce nebylo ochotno přijmout kratší dojezdovou vzdálenost, než mají srovnatelná auta se spalovacím motorem.

Společnost TÜV SÜD proto vyvinula standard pro určování dojezdové vzdálenosti elektricky poháněných vozidel. "Vzhledem k relativně krátkým deklarovaným dojezdům je velice důležité dát motoristům spolehlivé informace o tom, jak daleko se ve svých elektromobilech skutečně dostanou. Navíc by se dojezd měl měřit nejen za slunečného počasí při teplotách 23°C, ale také v zimě," vysvětlil Oleg Spružina, generální ředitel TÜV SÜD Czech. důvody, proč se vypracováním metodiky na měření dojezdu elektromobilů TÜV zabýval.

Při testování se jede šedesátkou

Tuto metodu poprvé použil specializovaný motoristický časopis „auto motor und sport" ve velkém srovnávacím testu elektromobilů.

A výsledek: Například dojezdy určené ve srovnávacím testu v laboratorních podmínkách 23°C a v mrazu -7°C se lišily o více než 50 %.

Nový měřící cyklus  TÜV SÜD E-Car Cycle je založen na předpokladu průměrné rychlosti 60 km/h. Zahrnuje 60 minut jízdy do vzdálenosti 60 kilometrů. Trasa sestává  z okresky, silnice první třídy, dálnice a městského provozu.

V mrazu ujede elektromobil jen 64 kilometrů

Také se při zkouškách zjistilo, že počasí ovlivňuje dojezd elektromobilů ještě daleko více než se čekalo. Proto je součástí zkoušek TÜV také jízda při teplotě v mínus sedmi stupních Celsia se zapnutým topením.

Zkouškám se porobilo i Mitsubishi i-MIEV, u kterého výrobce udává dojezdovou vzdálenost 140 kilometrů.  Zatímco dojezdová vzdálenost tohoto japonského elektromobilu určená v souladu se zákonem stanoveným testovacím cyklem při 23°C a bez další spotřeby energie dosahovala 133 kilometrů, při teplotě -7°C a spuštění dalších spotřebičů energie klesla dojezdová vzdálenost na skromných 64 kilometrů.

Podle testovacích cyklů provedených podle TÜV SÜD E-Car Standard je nakonec průměrná dojezdová vzdálenost elektromobilu Mitsubishi 110 kilometrů. 

 

Právě se děje

Další zprávy