Provozovatelé čerpacích stanic se snaží zákazníky zaujmout mnoha způsoby. Nejde jen o to, aby zastavili, natankovali palivo a rychle odjeli. Z nedávného průzkumu agentury GfK Czech vyšlo najevo, že více než čtvrtina zákazníků se rozhoduje, u které čerpací stanice zastaví, podle jiných kritérií než jen kvůli natankování.
Důležité jsou u pro ně faktory, které lze souhrnně nazvat "kvalita doplňkového prodeje". Právě ta má velký vliv na rozhodování zákazníků, u které ze stanic natankovat.
"Zajímavé byly odpovědi respondentů, že prodejna a její nabídka hrají roli při výběru čerpací stanice, u které budou tankovat. Že je pro ně vždy nebo často rozhodující právě kvalita doplňkového prodeje, deklaruje dokonce třetina těch, kteří preferují prodejny u čerpacích stanic MOL a Shell," komentoval výsledky průzkumu Josef Machala, Mastercard Rewards Program Leader.
Provozovatelé si tedy uvědomují, že prodejny na čerpacích stanicích jsou nejen významnými obchodníky, ale také důležitým faktorem v konkurenčním boji.
Vedle kvalitnějšího stravování, nabídky kávy nebo dalšího občerstvení a modernizace prodejen se někteří provozovatelé čerpacích stanic rozhodli zaujmout i jiné smysly zákazníků. Řeč je o vůni.
MOL testuje aroma marketing na čerpacích stanicích, které označuje Fresh Corner. Od září na nově rekonstruovaných stanicích probíhala instalace aroma zařízení a v současnosti jich je zhruba dvacet, kde se můžete setkat s voňavějším prostředím.
"Při vstupu do shopu můžete cítit aroma kávy, na dámských toaletách vůni ibišku, pánové mají prostor toalet zpříjemněný citrusy. Káva jako základní komponent našeho konceptu Fresh Corner je tak stavebním prvkem aromatizace prostoru. Společně s čerstvě rozpečeným pečivem je skvělou kombinací a vytváří ucelený dojem útulné kavárny," říká Tomáš Pavlík z tiskového oddělení společnosti MOL.
Na čich i sluch se rozhodla zaměřit i Benzina, která v listopadu oznámila, že testuje vhodnou vůni a podkresovou hudbu, která má řidičům, kteří u čerpací stanice zastaví, navodit dobrou náladu. Pilotní projekt odstartoval na pěti čerpacích stanicích a má se časem rozšířit na celou síť.
Provozovatelé stanic si uvědomují, že řidiči si chtějí na prodejnách především na chvíli odpočinout na cestě a když se budou na konkrétních stanicích cítit dobře, je pravděpodobné, že se sem budou vracet.