Riziko, že se stane dopravní nehoda, je podle aktuálního indexu České pojišťovny, který posuzuje bezpečnost silnic v tuzemských okresních a krajských městech, v posledních letech nejvyšší ve východočeských městech Ústí nad Orlicí, Náchod a Rychnov nad Kněžnou.
"Podle výsledků za rok 2009 jsou sice na posledním místě ze všech 59 okresních měst a 13 krajských Klatovy, ale tam je to spíše způsobeno tím, že tudy vloni projelo pár šílenců, kteří způsobili těžké havárie," vysvětluje mluvčí České pojišťovny Václav Bálek.Opačným způsobem se v loňském a letošním žebříčku pohybovalo například město Tábor. To bylo v roce 2008 desáté od konce a letos mělo naopak index bezpečí nejvyšší.
Výsledky krajských měst
- 1. Jihlava 730
- 2. Olomouc 501
- 3. Karlovy Vary 468
- 4. Liberec 459
- 5. Pardubice 391
- 6. Brno 309
- 7. Zlín 299
- 8. Plzeň 282
- 9. Ostrava 268
- 10. Hradec Králové 225
- 11. Praha 219
- 12. Ústí nad Labem 199
- 13. České Budějovice 176
Mezi riziková města dále patří Opava a také třeba Kolín.
Naopak nejmenší riziko, že je potká vážná dopravní nehoda, hrozí těm, kteří se pohybují v dopravním provozu na územi Rokycan. Toto město vede v celkovém pořadí za roky 2006 - 2009. Ve dvou minulých letech se tu nestala žádná smrtelná nehoda nebo nehoda s těžkým zraněním. Rokycany následují Třebíč a Tachov.
Mezi krajskými městy vede Jihlava
Z krajských měst měla vloni nejbezpečnější silnice Jihlava, následována Olomoucí a Karlovými Vary. Na druhé straně žebříčku byly České Budějovice, stejně jako o rok dříve. Jihlava vychází jako nejbezpečnější i v dlouhodobém žebříčku.
Hlavní město Praha skončílo mezi krajskými městy třetí od konce a v absolutním pořadí by se zařadilo až na samý závěr žebříčku.
ČP index vyjadřuje úroveň nehodovosti podle počtu usmrcených a těžce zraněných při nehodách v silničním provozu. Zvláštní důraz se klade na nehody zaviněné nepřiměřenou rychlostí v zastavěné oblasti. Index je vychází ze statistik dopravních nehod policie.
Každá smrtelná nehoda se v indexu projeví výrazně
Vyšší hodnota znamená vyšší bezpečnost, tedy nižší relativní počet usmrcených a těžce zraněných. Nejvíce (negativních bodů se do výpočtu v indexu dostává za smrtelnou nehodu - 10, těžké zranění je ohodnoceno pěti body a lehké jedním). Svoji roli v indexu sehrává i počet obyvatelstva města.
Pokud se v daném období území města nestane žádná vážná dopravní nehoda, získá město ohodnocení 9999 bodů. To se stalo v roce 2008 Rokycanům.
Podle policejních statistik za celou republiku v loňském roce počet osob usmrcených při dopravních nehodách meziročně klesl o 16,1 procenta. Poprvé se za posledních 20 let dostal pod hranici 900 osob. Také počet osob těžce zraněných klesl o 7,2 procenta, což je také od roku 1990 nejnižší počet.
Tyto údaje částečně potvrzuje i ČP index České pojišťovny. Podle něho totiž vloni města, která se vloni umístila na 10. 20. či 30. příčce v žebříčku měla vyšší index bezpečnosti než města, která na těchto příčkách skončila o rok dříve.