Ještě nedávno si lidé v autosalonech jednotlivých značek nejvíce kupovali stříbrná auta, teď mají zájem především o bílá. Platí to o České republice i celém světovém trhu.
Stříbrná byla nejoblíbenější barvou celé desetiletí, nyní se zhruba čtvrtina aut vyráběných v továrnách po celém světě lakuje bíle. Vyplývá to z údajů firmy PPG Industries, která je největším dodavatelem automobilových laků na světě.
Stříbrná barva s osmnácti procenty klesla na druhou příčku a o ni se ještě musí dělit s černou barvou. Stříbrná si svoji dominantní pozici nadále zachovala pouze v Jižní Americe, všude jinde vítězí bílá.
Sama firma PPG vzrůstající oblibu bílé přičítá i vlivu firmy Apple, která do bílé barvy ladí své produkty i obchody. "Tato barva je symbolem technologické vyspělosti," uvádí Jane Harringtonová z PPG.
Právě nyní se podle ní vybírají barvy pro sezony 2016 a 2017 a mezi nimi bude například růžově tónovaný jasně červený odstín laku nebo temně šedá se zelenými odlesky.
Není bílá jako bílá
Také neustále přibývá odstínů jednotlivých barev. Zmíněná bílá je k mání od čistě bílé a ž po krémově perlovou a například hnědých má PPG k dispozici jedenáct typů od od světle měděné až po hořkou čokoládu.
Prakticky stejně jako se v průměru chovají kupující nových aut po celém světě, jednají i Češi. Podle pololetních statistik SDA je podíl bílé mezi novými prodanými vozy čtvrtina, následuje šedá (stříbrná) se 14 procenty a černá se 13.
Bílá svoji pozici stále zesiluje a například u Škody je to nejprodávanější barva, stejně jako u Volkswagenu. Vozy Audi a BMW se nejvíce prodávají lakované černě, automobily Ford jsou nejčastěji modré.
Zřejmě nejjednodušší rozhodování mají zákazníci Ferrari. Tyto automobily drtivá většina lidí požaduje červené.