Ne, ještě není čas elektromobilů, i když Paříž to tvrdí

Radek Pecák Radek Pecák
4. 10. 2010 13:40
Příští rok začnou sériově vyrábět elektromobily i evropské automobilky
Foto: Radek Pecák

Paříž /Od našeho zvláštního zpravodaje/ - Pokud by neznalý člověk zavítal na pařížský automobil s úmyslem vybrat si zde svůj nový vůz, zákonitě by se začal zajímat o některý z elektromobilů. Právě ty totiž byly vystaveny na stáncích mnoha automobilek na nejdůstojnějším místě. Na jejich nulové emise a elektropohon upozorňovaly největší nápisy a i když jich tu nebylo rozhodně více než aut s klasickým spalovacím motorem, opticky to tak mohlo působit.

"Máte pravdu, když se člověk prochází některými expozicemi, vypadá to skoro tak, jako kdyby automobilky v současné době na ničem jiném než na elektromobilech nepracovaly," říká například ředitel českého zastoupení značky BMW Martin Saitz.

Vzápětí však dodává, že jde skutečně jen o optický klam. Většina ostatních expertů to ostatně vidí stejně a hned vypočítává problémy, které zatím brání masovějšímu a rychlejšímu rozvoji elektromobilů. Těmi jsou vysoká cena baterií, jejich vysoká hmotnost, která pak zákonitě znamená relativně malý dojezd, dlouhá doba nabíjení a obtíže spojené s recyklací. Přestože připouštějí, že cena i hmotnost baterií se bude poměrně rychle snižovat, odhaduje se, že v příštích třech letech budou elektromobily na silnicích stále jen bílými vránami. Teprve za deset let dosáhne jejich podíl v prodeji nových automobilů zhruba pěti procent.

Tesla je jen hračka

"Samozřejmě, že budou lidé, kteří si budou zakládat na tom, že vlastní automobil s nulovými emisemi a koupí si ho. Jenže současné i sériově vyráběné elektromobily, jako je například roadster Tesla, jsou zatím spíše jen hračkami a ještě technicky nedokonalými," říká nejvýše postavený Čech v koncernu VW Martin Jahn. Jeho slova krátce nato potvrdila zpráva tiskové agentury, podle něhož Tesla svolává stovky svých aut kvůli opravě poruchového kabelu. Ten by mohl způsobit požár vozu.

Pro běžné lidi bude ale důležitým faktorem, zda si elektromobil koupí či nikoli, také to, zda bude v jejich okolí dostatečná síť dobíjecích stanic či míst pro výměnu akumulátorů. "Tohle ale nemohou financovat automobilky, k tomu se bude muset čelem postavit stát," tvrdí Saitz.

Možná bude elektrická octavie, možná fabie...

Právě to, že zatím v Česku nebudou mít lidé elektromobil kde dobíjet a navíc si ho budou muset koupit za podstatně vyšší sumu než v řadě evropských zemích, kde stát lidi k nákupu ekologických vozidel nějakou formou stimuluje, je důvod, že Škodovka zatím nijak výrazně nespěchá se zaváděním elektromobilu do sériové výroby.

V Paříži sice představila pojízdný koncept e-octavie, jenže v příštích třech letech hodlá postavit jen dvacet těchto vozů a ty testovat v našich podmínkách.

I kdyby se však nakrásně ukázalo, že jde o dobrý vůz, ani po oněch třech letech se vyrábět nezačne. V té době už totiž bude na trhu nová generace octavie. "Zatím nebylo rozhodnuto, zda budoucím elektromobilem Škodovky bude octavia nebo vůz z jiné modelové řady," připouští mluvčí Škodovky Evžen Krauskopf. Podle něho také zatím nebylo ani rozhodnuto, kdo, kde a jakým způsobem bude ověřovací sérii elektrických octavií testovat.

 

Právě se děje

Další zprávy