Skandály s emisemi především u naftových motorů koncernu Volkswagen, stále přísnější limity vypouštěných škodlivin i upadající zájem zákazníků. Diesely v nových automobilech pravděpodobně nečeká světlá budoucnost a uvědomují si to i samotné automobilky. Zatímco největší hříšník v podobě německé automobilové jedničky, do jejíhož portfolia spadá i Škoda Auto, chce u naftových motorů alespoň částečně vytrvat, japonské automobilky je v nejbližší době pomalu opustí.
První vlaštovkou se stala Toyota, která dlouhodobě sází na hybridní pohon. Aktuálně jej na českém trhu nabízí v modelech Yaris, Auris, Prius, C-HR a RAV4. A v budoucnu by se tato paleta měla dále rozšířit. Popularita dieselů je u japonské automobilky dokonce tak nízká, že před březnovým ženevským autosalonem její zástupci oznámili, že do konce roku 2018 z nabídky tyto motory zcela zmizí. Výjimku dostanou jen velký off-road Land Cruiser a užitkové modely Hilux a ProAce.
K Toyotě se nyní pravděpodobně přidá i Nissan. Ten se má naftových motorů v osobních vozech zbavit na konci životního cyklu současných modelů. Kdy se tak přesně stane, je otázkou. Například populární SUV - Qashqai a X-Trail - prošla modernizací v loňském roce. Že se konec dieselů neodehraje ze dne na den, nakonec potvrzuje i mluvčí Nissanu. "Spolu s dalšími automobilkami sledujeme postupný pokles naftových motorů, jejich konec v krátkodobém horizontu však neočekáváme," cituje ji agentura Reuters.
Loni japonský výrobce podle agentury Bloomberg prodal v Evropě přes 128 tisíc naftových vozů, což je asi 16 procent všech jeho evropských prodejů. Nahradit má naftové motory postupná elektrifikace portfolia Nissanu. V současnosti má přitom výrobce v evropské nabídce jen dva čisté elektromobily - Leaf a dodávku e-NV200.
Trend Nissanu a Toyoty by mohli následovat i další, především japonští výrobci. "Od začátku byli vůči naftovým motorům skeptičtější a nejsou v této oblasti dostatečně silní," cituje Automotive News Europe vedoucího automobilového managementu z Univerzity aplikovaných věd v německém Bergisch Gladbachu Stefana Bratzela.
Za pravdu mu přitom již částečně dala také Honda. Zatímco do nového Civicu nedávno uvedla naftový agregát 1.6 i-DTEC, evropská verze SUV CR-V ve své páté generaci turbodiesel nedostane. Místo něj Honda vsadila na hybridní ústrojí s dvoulitrovým benzinovým čtyřválcem a dvojicí elektromotorů.