Na Brumlovku bez nafty. Kancelářskou čtvrť v Praze obsluhují výhradně elektrobusy

Na Brumlovku bez nafty. Kancelářskou čtvrť v Praze obsluhují výhradně elektrobusy
Elektrobus SOR na Brumlovce
Elektrobus SOR na Brumlovce
Slavnostního zahájení provozu se zúčastnili zástupci Arrivy, ČEZ a Passerinvest Group.
Slavnostního zahájení provozu se zúčastnili zástupci Arrivy, ČEZ a Passerinvest Group.
Foto: Passerinvest Group
Martin Frei Martin Frei
7. 10. 2023 7:44
Kyvadlová doprava ze stanice metra Budějovická do obchodní čtvrti Brumlovka je první v Praze, kterou místo dieselových autobusů obsluhují elektrické. Linku provozuje developer Passerinvest, pod jehož taktovkou Brumlovka na přelomu století vyrostla, společně se společností ČEZ, která zde má sídlo, a dopravní firmou Arriva. Už sedmým rokem tu jezdí dva elektrobusy, teď přibyl třetí.

Do kanceláří a obchodů na Brumlovce přijíždí každý den veřejnou dopravou na čtyři a půl tisíce lidí. V roce 2007 zavedl Passerinvest bezplatnou linku BB, která sem vozí cestující od metra Budějovická.

Linka měří jen dva kilometry, autobus se však na ní víc než dvacetkrát rozjíždí a zastavuje, mezitím čeká na několika semaforech. Když se k tomu přičetla snaha snížit v areálu hluk i emise, byla volba elektrobusu otázkou času.

Ne však krátkého. Bateriový pohon se tehdy i u autobusů teprve prokusoval dětskými nemocemi.

Elektrobusy Zeus, které pražský dopravní podnik zkoušel na lince k nemocnici pod Petřínem, využívaly dojezd nadoraz, což se tu a tam vymstilo. Od té doby podnik zpřísnil zkoušky na reálný dojezd a několik dalších elektrobusů zamítl.

Když v únoru 2016 vyjely na linku BB první dva elektrobusy SOR, konsorcium kolem Brumlovky na sebe bralo jisté riziko. Praxe ho z části potvrdila. Na výměnu baterií došlo po necelých sedmi letech a 150 tisících kilometrů.

V autobusu, který je 1,5krát dražší než diesel, tedy v polovině životnosti selhal systém tvořící téměř polovinu ceny. Jde přitom o baterie typu LiFePo, od nichž se očekává větší počet cyklů, a dopravce je nabíjí pomalu přes noc.

Nadějí do budoucna je nejen zlepšování bateriové technologie obecně, ale i zkušenost s podobným typem elektrobusu SOR EBN v Jeseníku. Zde Arriva najela na původních akumulátorech přes tři sta tisíc kilometrů.

Na druhou stranu je dvoulilometrová trasa na Brumlovce ukázkovým příkladem provozu, který nesvědčí dieselu. Motor se neprohřeje, rychleji v něm degraduje olej, hůř pracují katalyzátory. Výsledkem byly nepřiměřené servisní náklady.

Nákup určitého podílu autobusů bez lokálních emisí do městské dopravy nařizuje od roku 2021 evropská směrnice. Ve většině případů se pořízení vozidel neobejde bez dotací, jejichž vyřizování je často zdlouhavé a administrativně náročné.

Brumlovka je zvláštní případ. Soukromý kapitál a vůle majitele se sešly na prestižní adrese, na níž má ukázka nové technologie vyšší než jen účetní hodnotu. Potvrzuje to třetí elektrobus Arrivy, který začal na lince BB jezdit tento týden. Stál deset milionů korun a cestující vozí zdarma.

 

Právě se děje

Další zprávy