Na baseball bez nafty. Po Mercedesu nabízí elektrický minibus i Peugeot a Citroën

Martin Frei Martin Frei
17. 12. 2020 14:55
Krátký dojezd, dlouhé nabíjení. V rozvážkových užitkových vozech do města by bateriový pohon nadělal nejvíc práce a nejméně omezoval uživatele. Přesto elektrododávky na trhu přibývají pomaleji než malá osobní auta. Mercedes, Peugeot a Citroën si věří, kromě nákladních verzí uvádějí i minibusy. Baterie potřebné na použitelný dojezd však stále mají předvídatelný dopad na cenu.
Foto: Peugeot

Elektrické dodávky jsou na trhu už přes tři roky. Volkswagen e-Crafter i Renault Master Z.E. byly uvedeny v roce 2017. Tehdy byla cena baterií ještě vyšší než dnes, a tak vozidla s maximálním dojezdem 100 až 120 kilometrů za ceny přes 1,8 milionu korun využili hlavně zákazníci v západních zemích s daňovými výhodami.

Cenou blízkou milionu loni zaujal menší Mercedes-Benz e-Vito. Sto třicet kilometrů ujel i za běžných podmínek, ale jak jsme vyzkoušeli testem v depu firmy GLS, pro rozvážkové služby je malý. Těžko proto říci, jaké zákazníky si najde letos uvedená dvojice stejně velkých elektrododávek Peugeot e-Expert a Citroën ë-Jumpy s cenami od 1 088 000 Kč. Francouzské duo se dodává i s většími bateriemi a dojezdem až 340 km. Ceny ovšem přesahují 1,3 milionu korun.

Pod názvem Peugeot e-Traveller a Citroën ë-Spacetourer jsou nyní k dispozici i osobní verze. Nabízejí uspořádání sedadel 2+3, 2+3+3 a luxusnější 2+2+3 se dvěma samostatnými křesly v druhé řadě. K dispozici jsou dvě délky karoserie, takže za třetí řadou zůstává buď 603, nebo 989 litrů prostoru pro zavazadla.

Na rozdíl od nákladních verzí se osobní zatím dodávají jen s menší, 50kWh baterií. V podmínkách testovacích cyklů WLTP to znamená dojezd 160 až 240 km. Kratší verze se prodávají od 1 295 000 Kč, delší od 1 314 000 Kč. Na jaře mají přijít i varianty se silnější baterií o 75 kWh. Z ceny nákladních verzí se dá čekat, že budou o necelých 200 000 Kč dražší a ujedou od 270 do 350 km.

Mercedes-Benz uvedl osobní verzi rovnou se silnou baterií o 90 kWh a ideálním dojezdem okolo 360 km. Kromě taxikářského eVita Tourer, které má v základu nelakované nárazníky, také v luxusnějším provedení - tedy ne jako e-Vito, ale jako samostatný model EQV.

V nabídce doplňků najdeme kůží potaženou palubní desku nebo vzduchové pérování. Sedadla jsou uspořádaná 2+2+2, připlatit lze za tři místa uprostřed, vůz je tedy maximálně sedmimístný. S kratší karoserií se EQV prodává od 1 960 000 Kč, s prodlouženou o 22 000 Kč dráž. Jednodušší eVito začíná na 1 726 309 korunách.

S dojezdem kolem 300 km už by tyto vozy mohly pomýšlet na využití v taxislužbě, alespoň v zemích, kde jsou nabíječky. Rentabilita ovšem stojí a padá s cenou, která je u francouzských modelů o 527 000 Kč vyšší než u nejlevnějšího dieselu, u Mercedesu třídy V o 710 000 Kč.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 1 hodinou

Nejméně 20 mrtvých si vyžádala série výbuchů na vojenské základně v Rovníkové Guineji

Nejméně 20 mrtvých a zřejmě stovky zraněných si dnes vyžádala série výbuchů na vojenské základně v přístavním městě Bata, které je ekonomickou metropolí Rovníkové Guineje. Záběry ve státní televizi ukázaly poničené domy a mnoho zraněných, zejména dětí. Televize informuje nejméně o čtyřech explozích, vážně poškozené jsou i vzdálenější budovy ve městě, uvedly zahraniční tiskové agentury.

První informace naznačují, že exploze se ozvaly v muničním skladu vojenské základny ve čtvrti Nkoa Ntoma, kterou využívají hlavně speciální síly a četnictvo. Právě z této základny podle záběrů stoupal po výbuších černý dým.

"Město Bata se stalo obětí nehody způsobené nedbalostí jednotky odpovědné za hlídání skladišť dynamitu, výbušnin a munice ve vojenském táboře Nkoa Ntoma, která se vznítila od jisker od ohnišť na polích zemědělců. Vše nakonec vybuchlo," uvedl prezident Teodoro Obiang Nguema citovaný agenturou AFP. Prezident nařídil prošetření celé události a požádal mezinárodní společenství o pomoc.

Zdroj: ČTK
Další zprávy