Japonská automobilka Mitsubishi Motors manipulovala s testy spotřeby pohonných hmot po 25 let. Přiznala to sama firma. Dodala, že zatím přesně neví, kolika modelů aut se tento skandál týká. K vyšetření celé záležitosti se rozhodla vytvořit zvláštní komisi.
Automobilka již minulý týden přiznala, že její zaměstnanci manipulovali u některých modelů s testy spotřeby paliva. Dnes uvedla, že nepřípustné metody testování používala již od roku 1991.
Manipulace se podle jejího prvního prohlášení měly týkat čtyř modelů, tedy zhruba 625 000 vozů prodávaných v Japonsku. Později firma připustila, že skandál zřejmě zahrnuje také další modely.
Prezident podniku Tecuró Aikawa prohlásil, že neví, proč se zaměstnanci rozhodli s testy manipulovat. Zvláštní komise složená z externích odborníků by měla o výsledcích svého vyšetřování informovat během tří měsíců. Znepokojení nad těmito informacemi vyjádřil japonský ministr dopravy Keiiči Išii, který se bojí, že skandál Mitsubishi by mohl vést ke ztrátě důvěry v japonský automobilový průmysl. Automobilka by podle něj měla zvážit možnost zpětného odkupu problémových vozů.
Příslušné úřady také mají prověřit reálnou spotřebu automobilů produkovaných i jinými značkami.
Mluvčí tuzemského zastoupení značky Mitsubishi Pavla Drmotová zatím nové informace nechce komentovat. "V tuto chvíli ani nevíme, zda se to týká i automobilů, které byly nebo jsou prodávány na našem území," sdělila.
Původní zpráva hovořila o manipulacích u automobilů Mitsubishi eK Wagon a eK Space a vozů Dayz a Dayz Roox, které Mitsubishi vyrábí pro automobilku Nissan Motor. Výroba a prodej těchto čtyř modelů již byly pozastaveny, napsala agentura DPA.