Městem rychlostí 72 km/h. Zkoušeli jsme policejní radar

Radek Pecák Radek Pecák
28. 4. 2011 13:02
Většina rychloměrů ukazuje rychlost o několik kilometrů vyšší než je skutečná
Foto: Radek Pecák

"Je tady sice padesátka, ale v rámci testu vám dovolíme jet i rychleji. Jen byste si měl zapamatovat, kolik jste měl v úseku měření na tachometru." Tak nás instruoval dopravní policista u radaru, který policie v Hradci Králové zapůjčila na jednodenní preventivní akci pro motoristy.

V rámci ní si lidé také mohli vyzkoušet, o kolik takzvaně proměřuje jejich tachometr.

Byl to sice zvláštní pocit jet před radarem vědomě rychleji než je povoleno, přesto jsme neodolali. Testovaný vůz Nissan X-Trail jsme rozjeli na 72-73 kilometrů v hodině a pak jsme si zajeli k policistům pro verdikt.

"Naměřili jsme vám 69 kilometrů v hodině," sdělil tentokrát s úsměvem policista. Podle něho je právě tří až čtyřkilometrový rozdíl v rychlosti, kterou udává tachometr, a která je skutečná, naprosto běžný u většiny typů aut.

Počítali by nám 66

Pokud by šlo o skutečné policejní měření, ještě by nám z oněch 69 kilometrů další tři ubrali. To je totiž tolerance radaru v rychlostech do sta kilometrů v hodině. Nad tuto hranici policisté odebírají tři procenta. I tak by nám to ale stačilo na 2 body a pořádnou pokutu.

Ještě přínosnější pro majitele automobilů byla však možnost nechat si proměřit účinnost tlumičů a stav čepů a dalších dílů náprav na speciálním testovacím přístroji. "Pokud se jezdí po silnicích, jako jsou ty naše po letošní zimě, mohou tlumiče takzvaně odejít už po pár desítkách tisíc kilometrů," vysvětlil důvod, proč by si motoristé čas od času měli nechat tento díl otestovat Josef Kycl, vedoucí pobočky firmy APM, v jejímž areálu se akce odehrávala.

Brzdová kapalina nesmí vřít pod 180ti stupni

Na dalším stanovišti pak technici této firmy seřizovali světlomety a zkoumali bod varu brzdové kapaliny. "80 procent starších aut má bod varu brzdové kapaliny pod 180 stupni Celsia, což znamená, že při intenzivnějším brzdění může kapalina začít vařit a auto přestane brzdit," vysvětlil technik, který k měření používal speciální přístroj. Pro srovnání -  v takřka novém testovacím Nissanu měla brzdová kapalina bod varu 320 stupňů Celsia.

Již menší procento, ale přece jen dosti značné, mělo špatně seřízené světlomety. "Navíc, řada lidí neví, že při jízdě s prázdným vozem má mít ovladač výšky světlometů v poloze 0.  Jakmile se otočí do poloh 1-4, světla svítí stále více do země. Přitom si lidé myslí pravý opak a často ho mají otočený do polohy 4, která se správně používá při jízdě s plně naloženým zavazadlovým prostorem," vysvětlil technik.   

 

Právě se děje

Další zprávy