Automobilky v současnosti neprožívají nejlepší časy. Řada z nich bojuje s propady prodejů nebo příjmů, musí investovat do přestavby své modelové palety na elektrické vozy a trápí je nejistota spojená s obchodním napětím mezi USA a zbytkem světa nebo brexitem bez dohody.
Problémy pociťují i organizátoři autosalonu ve Frankfurtu. Na stole mají celou řadu omluvenek. Z francouzských značek budou chybět Peugeot, Citroën i DS, čest koncernu PSA bude hájit jen německý Opel. Z japonských neuvidíme Mazdu (ta místo toho vsadí na celoněmeckou roadshow s novými modely), Toyotu, Nissan, Mitsubishi nebo Subaru. Postrádat budeme i Fiat, Dacii, Aston Martin, Rolls-Royce nebo Volvo, které však autosalony do velké míry "bojkotuje" již delší dobu.
Ve Frankfurtu tak budou především německé značky: Audi, BMW, Mercedes i Volkswagen mají novinek celou řadu. Vystavovat bude i Ford, Renault nebo Hyundai, které je podle vyjádření, jež cituje německý Focus, jedinou velkou asijskou automobilkou, která míří do Frankfurtu. Otázkou je, jak se na toto prohlášení tváří u Hondy, již stránky autosalonu rovněž vedou mezi vystavovateli. Na místě budou rovněž čínské firmy FAW a Great Wall.
Co byste měli vědět o autosalonu ve Frankfurtu?
Kdy se koná? Od 12. do 22. září 2019, pro veřejnost je otevřený od 14. září, a to od devíti ráno do sedmi večer. To kromě pátku 20. září, kdy je otevřeno od 11:00 do 21:00.
Kde se koná? V prostorách frankfurtského výstaviště (Ludwig-Erhard-Anlage 1, D-60327 Frankfurt/Main)
Kolik stojí vstupné? Třináct eur ve všední dny, patnáct o víkendu, za odpoledne zaplatíte jen devět eur, studentům stačí osm eur a padesát centů.
Jak se tam dostanu? Vlakem stačí dojet na frankfurtské hlavní nádraží ("Hauptbahnhof") a odtud je to již cca 15 minut pěšky. Případně můžete jet tramvají 14 nebo 16, regionálními linkami S3, S4, S5 nebo S6 nebo metrem U4. Vždy na stanici "Festhalle/Messe". Autem stačí zaparkovat na jednom z určených parkovišť, k nimž vás zavedou ukazatele IAA. S výjimkou parkoviště Gleisdreieck není nutné mít zelenou plaketu pro vjezd do frankfurtské nízkoemisní zóny. Více informací naleznete na webu výstavy.
Důvodem pro odmítnutí účasti ale není jen nejistota nebo neochota účastnit se akce, proti niž plánují demonstrace ekologické organizace (navzdory tomu, že většina vystavovaných novinek bude elektrických). Účast na IAA není z nejlevnějších, v dobách ekonomické hojnosti platily německé prémiové automobilky podle Focusu za stánek až 50 milionů eur (tedy asi jednu a čtvrt miliardy korun).
Dopady takové výstavy se pak dají jen těžko vyčíslit a pro firmy, které obrací každý cent, se investice do výstavy nevyplatí. IAA a další autosalony tak ztrácí na svém významu, firmy raději investují do stánků na počítačových veletrzích nebo módních show, automobilové nadšence se snaží zaujmout na akcích, jako je Festival rychlosti v britském Goodwoodu, nebo na sociálních sítích.
Letošní Frankfurt a omluvenky významných výrobců tak jsou jen symbolem úpadku tradičních autosalonů. To však nicméně neznamená, že se němečtí výrobci nebudou chtít před domácím publikem vytáhnout. Na nejočekávanější novinky se podívejte do galerie.