Mercedes, Ford a Nissan spolu vyvinou palivový článek

Radek Pecák Radek Pecák
30. 1. 2013 6:28
Problémem je nutnost vybudování vodíkové infrastruktury
Foto: Radek Pecák

Jak fungují elektromobily s palivovými články:

  • Elektřina pro pohon vozu FCEV vzniká přímo na jeho palubě
  • výrobním prostředkem jsou palivové články
  • v nich se odehrává elektrochemická reakce
  • spolu reagují vodík uložený ve speciální vysokotlaké nádrži a kyslík ze vzduchu
  • výsledným efektem je elektrická energie
  • vedlejšími produkty jsou vodní pára a teplo.
  • automobil pak pohání elektromotory


Elektromobil, který sí bere energii pro jízdu z baterií dobíjených z elektrické zásuvky, se masového rozšíření zřejmě brzy nedočká.

Řada odborníků se domnívá, že možným východiskem by byl elektromobil, který si elektřinu vyrábí sám v palivovém článku z vodíku uloženého v nádrži.

Společný vývoj v této oblasti nyní zahájily tři významné firmy - Daimler, který vlastní Mercedes-Benz, dále pak Ford a rovněž japonský Nissan.

Prototypy vodíkových aut již v minulosti předvedla řada značek
Prototypy vodíkových aut již v minulosti předvedla řada značek | Foto: Reuters

Cílem je vyvinout nové typy palivových článků. Auta, v nichž by měly být nové články namontovány, mají být připravena ke vstupu na trh již v roce 2017.

Určitě jde o reakci na krok automobilky Hyundai, která oznámila, že již letos uvede na trh první sériově vyráběný automobil s palivovým článkem. Bude jím speciální verze vozu ix35, tedy toho, který se také vyrábí v severomoravských Nošovicích.

Vodík se musí někde tankovat

Trio se také zavázalo, že se bude snažit přimět příslušné instituce, aby podporovaly vybudování infranstruktury pro tankování vodíku.

„Jsme přesvědčeni, že automobily poháněné palivovými články sehrají v budoucnosti mobility s nulovými emisemi ústřední roli. Prostřednictvím naší spolupráce zpřístupníme tuto technologii mnoha zákazníkům po celém světě," řekl prof. Thomas Weber, člen představenstva Daimler AG zodpovědný za výzkum pro celou skupinu a vývoj automobilů Mercedes-Benz.

Sériovou výrobu zavádí jako první korejský Hyundai
Sériovou výrobu zavádí jako první korejský Hyundai | Foto: Radek Pecák

„Spolupráce pomůže významně urychlit uvedení této technologie na trh za ceny dostupnější pro naše zákazníky," řekl Raj Nair, viceprezident Ford Motor Company pro globální vývoj produktů. „Z tohoto svazku budeme těžit všichni, protože výsledné řešení bude lepší, než jakého by kterákoliv společnost dosáhla osamoceně.

Prototypy vozů s palivovými články má řada velkých automobilových koncernů. Jeden z prvních představila Honda - FCX Clarity, další prototyp mohou vidět například návštěvníci firemního muzea Mercedesu. Během finanční krize byl však vývoj sériových modelů vesměs odložen.

 

 

Právě se děje

Aktualizováno před 4 hodinami

Summit EU se shodl na dosažení klimatické neutrality do roku 2050

Lídři zemí Evropské unie se dnes po dlouhém vyjednávání shodli, že EU bude do poloviny století klimaticky neutrální. Informoval o tom předseda Evropské rady Charles Michel. Podle informací ČTK obsahují závěry zmínku o jaderné energii jako součásti energetického mixu, kterou prosazovalo Česko. Dočasnou výjimku si podle diplomatických zdrojů vyjednalo Polsko.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Summit projednal víceletý rozpočet EU, shodu nenašel

Evropští lídři ve čtvrtek na bruselském summitu projednali návrh příštího víceletého rozpočtu Evropské unie. K textu předloženému finským předsednictvím má většina unijních zemí připomínky a k jednání se chtějí vrátit počátkem příštího roku. Podle informací ČTK uvažuje předseda Evropské rady Charles Michel o svolání mimořádného summitu na únor.

Prezidenti a premiéři se k otázce rozpočtu na období 2021 až 2027 dostali po neúspěšném podvečerním vyjednávání o klimatických závazcích. Na stole měli návrh, který již po zveřejnění sklidil kritiku od Evropské komise i většiny členských států. Finský text počítá s celkovým objemem rozpočtu ve výši 1,07 procenta hrubého národního důchodu (HND) EU. Zatímco komisi, která navrhovala 1,11 procenta, se nelíbí snížení celkového objemu rozpočtu, státy střední a jižní Evropy jsou rozladěny zejména poklesem peněz pro strukturální fondy. Západoevropské země pak namítají, že by se měl rozpočet i vzhledem k odchodu Británie jako čistého plátce snížit až na jedno procento.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Lídři EU se shodli na prodloužení sankcí vůči Rusku

Prezidenti a premiéři zemí Evropské unie se dnes jednomyslně shodli na půlročním prodloužení hospodářských sankcí vůči Rusku. Oznámil to mluvčí předsedy Evropské rady Barend Leyts. Podle unijních lídrů Moskva stále nedodržuje mírové dohody z Minsku, které se týkají východu Ukrajiny ovládaného od roku 2014 separatisty a jejichž naplnění je podmínkou pro zrušení postihů.

Německá kancléřka Angela Merkelová a francouzský prezident Emmanuel Macron informovali své kolegy o výsledcích pondělní pařížské vrcholné schůzky. Takzvaná normandská čtyřka tvořená ještě ruským prezidentem Vladimirem Putinem a jeho ukrajinským protějškem Volodymyrem Zelenským se v Paříži nedokázala shodnout na ukončení konfliktu na východě Ukrajiny. V oblasti Donbasu za více než pět let bojů mezi vojsky prozápadní vlády v Kyjevě a separatisty podporovanými Kremlem zemřelo na 13 000 lidí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy