Mercedes, Ford a Nissan spolu vyvinou palivový článek

Radek Pecák Radek Pecák
30. 1. 2013 6:28
Problémem je nutnost vybudování vodíkové infrastruktury
Foto: Radek Pecák

Jak fungují elektromobily s palivovými články:

  • Elektřina pro pohon vozu FCEV vzniká přímo na jeho palubě
  • výrobním prostředkem jsou palivové články
  • v nich se odehrává elektrochemická reakce
  • spolu reagují vodík uložený ve speciální vysokotlaké nádrži a kyslík ze vzduchu
  • výsledným efektem je elektrická energie
  • vedlejšími produkty jsou vodní pára a teplo.
  • automobil pak pohání elektromotory


Elektromobil, který sí bere energii pro jízdu z baterií dobíjených z elektrické zásuvky, se masového rozšíření zřejmě brzy nedočká.

Řada odborníků se domnívá, že možným východiskem by byl elektromobil, který si elektřinu vyrábí sám v palivovém článku z vodíku uloženého v nádrži.

Společný vývoj v této oblasti nyní zahájily tři významné firmy - Daimler, který vlastní Mercedes-Benz, dále pak Ford a rovněž japonský Nissan.

Prototypy vodíkových aut již v minulosti předvedla řada značek
Prototypy vodíkových aut již v minulosti předvedla řada značek | Foto: Reuters

Cílem je vyvinout nové typy palivových článků. Auta, v nichž by měly být nové články namontovány, mají být připravena ke vstupu na trh již v roce 2017.

Určitě jde o reakci na krok automobilky Hyundai, která oznámila, že již letos uvede na trh první sériově vyráběný automobil s palivovým článkem. Bude jím speciální verze vozu ix35, tedy toho, který se také vyrábí v severomoravských Nošovicích.

Vodík se musí někde tankovat

Trio se také zavázalo, že se bude snažit přimět příslušné instituce, aby podporovaly vybudování infranstruktury pro tankování vodíku.

„Jsme přesvědčeni, že automobily poháněné palivovými články sehrají v budoucnosti mobility s nulovými emisemi ústřední roli. Prostřednictvím naší spolupráce zpřístupníme tuto technologii mnoha zákazníkům po celém světě," řekl prof. Thomas Weber, člen představenstva Daimler AG zodpovědný za výzkum pro celou skupinu a vývoj automobilů Mercedes-Benz.

Sériovou výrobu zavádí jako první korejský Hyundai
Sériovou výrobu zavádí jako první korejský Hyundai | Foto: Radek Pecák

„Spolupráce pomůže významně urychlit uvedení této technologie na trh za ceny dostupnější pro naše zákazníky," řekl Raj Nair, viceprezident Ford Motor Company pro globální vývoj produktů. „Z tohoto svazku budeme těžit všichni, protože výsledné řešení bude lepší, než jakého by kterákoliv společnost dosáhla osamoceně.

Prototypy vozů s palivovými články má řada velkých automobilových koncernů. Jeden z prvních představila Honda - FCX Clarity, další prototyp mohou vidět například návštěvníci firemního muzea Mercedesu. Během finanční krize byl však vývoj sériových modelů vesměs odložen.

 

 

Právě se děje

Další zprávy