Mazda existuje už 90 let. Začínala s náklaďáky

Radek Pecák Radek Pecák
1. 7. 2010 0:00
Mazda ve své historii zaznamenala i vítězství ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans
Foto: Mazda

Do Evropy se japonské automobly začaly dovážet ve větší míře až 70. letech minulého století a zpočátku budily úsměv. Evropští motoristé měli většinou pocit, že se japonští inženýři budou muset ještě dlouho učit od těch evropských, kteří přece mají s prací na automobilech daleko větší zkušenosti.

Málokdo v té době věděl, že i v Japonsku se auta vyrábějí už dlouhá desetiletí. Daihatsku například již překročila stovku a je tedy starší než například Alfa Romeo a Mazda letos oslavuje kulatou devadesátku.

Nabízíme krátký průřez její historií.

Vše začalo v roce 1920

V roce 1920 Jujiro Matsuda založil v Hirošimě společnost Toyo Cork Kogyo Co., z níž se postupem času vyvinula nynější Mazda Motor Corporation. O jedenáct let později pak Mazda zahájila sériovou výrobu vozidel. Prvním produktem, který sjel v roce 1931 z montážní linky, byl malý tříkolový nákladní automobil.

V roce 1960 značka představila svůj první osobní vůz. Bylo to kupé R360. O rok později Mazda koupila patent na rotační motor vynalezený Němcem Felixem Wankelem. V tomto motoru se pomocí spalování roztáčí plochý disk, místo aby písty konaly vratný pohyb nahoru a dolů. Tento motor dodnes, jako jediná na světě, vyrábí. Pohání roadster Mazda RX-8. Prvním automobilem s rotačním motorem byla ovšem Mazda Cosmo Sport 110S.

Evropská  éra začala v 70. letech 

Na konci sedmdesátých let začala nová "evropská éra. V roce 1977 se na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem představuje Mazda 323. O dva roky později americký novinář Bob Hall nakreslil Kenichimu Yamamotovi, vedoucímu vývoje Mazdy, v jeho hirošimské kanceláři dvoumístný roadster. O deset let později se z něj stala legendární Mazda MX-5.

V roce 1982 seačíná se prodávat Mazda 626. Díky ní přichází další vítězství v anketě o japonské auto roku a o pět let později má další uznávaných úspěcha poprvé vítězí v mistrovství světa automobilových soutěží. Na švédské rallye triumfuje Mazda 323 4WD.

V roce 1988 Mazda otevírá designové centrum v kalifornském městě Irvine Právě tady vzniká legendární roadster MX-5 ( ve Spojených státech a v Japonsku se prodává s názvem Miata). O rok později měla Mazda MX-5 premiéru na Chicago Motor Show.

Přišlo i vítězství v Le Mans

Mazda dokonce zvítězila v závodě 24 hodin Le Mans. Stalo se tak v roce 1991 a byla tak první japonskou automobilkou, které se to podařilo. Mazda 787B je zase první vůz s rotačním motorem, který kdy v Le Mans vyhrál.

Mazda RX-8 spatřila světlo světa v roce 2003. Její rotační motor RENESIS získává titul Mezinárodní motor roku. Následovalo několik ocenění za pozoruhodné koncepty. 

V roce 2008 Mazda dokázala, že umí dělat i malá městská auta. Mazda 2 totiž získala titul v anketě Světové auto roku.

Nyní je Mazda jednou z těch automobilek, které již hodně pokročily ve výrobě masového vozu poháněného vodíkem.  

 

Právě se děje

Další zprávy