Automobilky dál věří SUV. Citroën C3 Aircross a Hyundai Kona nahrazují úspěšná MPV

Jan Matoušek Jan Matoušek
14. 6. 2017 8:41
O MPV je ve světě stále menší zájem. Automobilky je proto nahrazují SUV v různých velikostech. Nejvíce je tento trend viditelný mezi malými vozy. Opel již Merivu nahradil modelem Crossland X, teď k podobnému kroku sáhly i Citroën a Hyundai. Francouzi místo C3 Picasso představili C3 Aircross, Korejci nahradili v Nošovicích vyráběný typ ix20 modelem Kona.
Automobilky Hyundai a Citroën nahrazují svá malá MPV podobně velkými SUV. Na snímku je Hyundai Kona, nahrazující model ix20.
Automobilky Hyundai a Citroën nahrazují svá malá MPV podobně velkými SUV. Na snímku je Hyundai Kona, nahrazující model ix20. | Foto: Hyundai

Malých SUV s délkou kolem 4,2 metru v posledních měsících přibývá, u většiny výrobců pak nahrazují podobně velká MPV. Jedním z posledních příkladů je Citroën, který trnavský model C3 Picasso nahradí SUV C3 Aircross. To vychází z letošního konceptu C-Aircross a sdílí technický základ s novým Citroënem C3 (jeho test najdete zde), ale i SUV Peugeot 2008 (jeho test si přečtěte zde) a Opel Crossland X. Druhý jmenovaný přitom v modelovém programu rovněž střídá MPV, konkrétně model Meriva. Na přehled všech malých MPV na českém trhu se podívejte zde.

Citroën C3 Aircross je dlouhý 415 centimetrů a má rozvor náprav o délce 260 centimetrů, francouzský výrobce u něj láká především na nejprostornější kabinu v segmentu. Zadní lavici je možné posouvat v rozsahu 150 milimetrů a zvětšovat prostor pro nohy nebo zavazadla. Ve druhé měřené kategorii Citroën uvádí rozsah 410 až 520 litrů, maximální objem kufru je 1289 litrů. Sklopit jde nejen dělená zadní opěradla, ale i sedadlo spolujezdce. Do interiéru se tak vejde předmět dlouhý až 240 centimetrů.

Robustní vnější vzhled odkazuje na novou C3 (Aircross má ale o 20 milimetrů větší světlou výšku), a to nejen dvoudílnými předními světlomety, ale například také vysokou mírou individualizace. V nabídce bude 90 možných kombinací exteriéru. Podobně jako karosérii je možné přizpůsobovat i interiér. Volit je možné mezi pěti různými styly, většina funkcí se v každém z nich ovládá přes centrální dotykovou obrazovku. Součástí infotainmentu může být navigace, couvací kamera, případně rozhraní pro spárování s chytrými telefony. Pro ně Citroën nabízí také bezdrátové dobíjení.

Pod kapotou bude šest pohonných jednotek. Benzinové tříválce 1.2 PureTech mají 60, 81 nebo 96 kW, přičemž prostřední výkonová verze je vedle manuální převodovky dostupná i se šestistupňovým automatem. Turbodiesely 1.6 BlueHDi mají 73,5 nebo 88 kW, v obou případech s manuální převodovkou.

Pohon všech kol C3 Aircross nedostane, jízdě v náročnějších podmínkách pomůže systém Grip Control (jde o vylepšenou stabilizaci) s pěti volitelnými režimy v kombinaci s asistentem pro sjíždění svahů. Chybět nebudou ani další elektroničtí pomocníci typu sledování mrtvého úhlu nebo nouzového brzdění.

I z Citroënu C3 Picasso francouzská automobilka odvodila robustní SUV se jménem AirCross. V prodeji je ale pouze v Latinské Americe.
I z Citroënu C3 Picasso francouzská automobilka odvodila robustní SUV se jménem AirCross. V prodeji je ale pouze v Latinské Americe. | Foto: Citroën

Produkci vozu má na starosti závod ve španělské Zaragoze, na evropské trhy bude C3 Aircross uvedena ve druhé polovině letošního roku. Pro zajímavost uveďme, že i dosluhující C3 Picasso vznikla v terénní verzi AirCross. V prodeji je dodnes výhradně v Latinské Americe.

I jihokorejský Hyundai nahradí MPV ix20 podobně velkým SUV. To pojmenoval Kona, podle pobřežního regionu na Havaji. Jméno se mu ale moc nepovedlo, i když mu zajistilo velkou publicitu. V portugalštině stejně se vyslovující výraz "cona" totiž znamená pejorativní označení ženského přirození a nadávku. Vizuálně se novinka nepodobá žádnému modelu v nabídce automobilky. Přední části dominují, podobně jako u Citroënu, dvouúrovňové světlomety. Úzké pásky LED diod denního svícení a blinkrů doplňují níže umístěná hlavní LED světla. Mezi ně Hyundai umístil pro své nové modely naopak typickou kaskádovitou masku chladiče. Robustnost přidává plastové obložení vytažených blatníků.

Citroën C3 Aircross vs. Hyundai Kona

Rozměry Citroën (d/š/v): 4,15/1,76/1,64 m

Rozměry Hyundai (d/š/v): 4,17/1,80/1,55 m

Rozvor Citroën: 2,6 m

Rozvor Hyundai: 2,6 m

Motory Citroën: 1.2 PureTech (60, 81, 96 kW), 1.6 BlueHDi (73,5, 88 kW)

Motory Hyundai: 1.0 T-GDI (88 kW), 1.6 T-GDI (130 kW), 1.6 CRDi

Zdroj: Jan Matoušek

Stejně jako Citroën i Hyundai u svého malého SUV slibuje nejlepší prostornost ve třídě. Na délku má Kona 4165 milimetrů, mezi nápravami je 2600 milimetrů. Design palubní desky bude hodně podobný například nejnovější i30. Základem bude volně stojící obrazovka multimediálního systému s úhlopříčkou 5, 7 nebo 8 palců. Jeho součástí bude navigace i rozhraní pro spárování auta s chytrým telefonem. Volitelně Hyundai nabídne bezdrátovou nabíječku.

Motorová paleta se liší podle trhu, na němž bude Kona prodávána. Pro Evropu Hyundai připravuje přeplňovaný litrový tříválec T-GDI o výkonu 88 kW, větší přeplňovanou šestnáctistovku T-GDI o výkonu 130 kW se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem a blíže nespecifikovanou naftovou šestnáctistovku. Jinde se pod kapotou objeví také atmosferický dvoulitr o výkonu 110 kW v kombinaci se šestistupňovou automatickou převodovkou.

Platforma korejského SUV byla vyvinuta úplně od základů, což s sebou přináší například výhodu pohonu všech kol. Ten se bude nabízet jako příplatková alternativa k pohonu předních kol. Obě verze se od sebe liší především zadní nápravou - dvoukolka má torzní příčku, čtyřkolka disponuje víceprvkovým zavěšením.

Z bezpečnostních prvků Kona nabídne přednárazový systém, udržování v jízdním pruhu nebo sledování mrtvého úhlu. Do prodeje malé SUV zamíří nejprve v domovské Koreji, kde se bude také vyrábět. Následovat budou Severní Amerika a Evropa. Při odhalení vozu Hyundai ukázal také speciální edici Iron Man, která je o 40 milimetrů širší než běžná verze. Dále auto disponuje specifickým lakováním nebo 19palcovými koly, v jejichž středu je maska komiksového hrdiny a obuta jsou do terénních pneumatik.

Přehled všech potenciálních konkurentů obou nových malých SUV, dostupných na českém trhu, najdete pod tímto odkazem.

 

Právě se děje

Další zprávy