Před pár desítkami let vypadal svět automobilů jinak než dnes. Na silnici patřily nízké vozy s pohonem buď předních nebo zadních kol a pohon čtyř kol byl vyhrazen off roadům, které na silnici vyjely jen tehdy, když se potřebovaly dostat z jednoho terénu do druhého. Pak ovšem přišel 17. červen roku 1970 a s ním vůz Range Rover - první všestranné luxusní vozidlo s pohonem 4x4 na světě.
Dnes se jeví, že ve Velké Británii vznikl vůz, který je jedním z nejvýznamnějších v historii motorismu a postupně do tohoto segmentu vozů vstoupili i další výrobci automobilů. Za všechny jmenujme například Toyotu a její Land Cruiser.
Myšlenka vyrábět tento vůz se zrodila v polovině padesátých let, když čelní představitelé automobilky Rover (je mimochodem jednou z nejstarších značek ve Velké Británii a původně, například jako pánové Laurin a Klemenent v Mladé Boleslavi vyráběla jízdní kola) zjisitli, že v USA roste poptávka po vozech s vyšší karosérií a pohonem všech čtyř kol. Původní prototyp nesl jméno Road Rover, ale již roku 1968 bylo rozhodnuto o jménu Range Rover.
První generace se dělala 26 let
Novinářům bylo auto představeno právě před čtyřiceti lety. Původně byl Range Rover třídveřový vůz. Pod kapotou byl benzínový osmiválcový motor o zdvihovém objemu válců 3,5 litru. Karosérie, kterou navrhli Gordon Bashford, Spencer King a David Bach byla na žebřinovém rámu, nápravy byly tuhé a řidič měl k dispozici i redukční převodovku. Původní Range Rovery jsou dnes vzácné a moc se jich nedochovalo. Výroba prvního Range Roveru, který postupně prodělal větší i menší modernizace, pokračovala skoro čtvrt století - až do roku 1994, kdy ho nahradil Range Rover II. Původní generace se ovšem ještě další dva roky vyráběla s označením Rang Rover Classic. Celkem se těchto vozů vyrobilo přes 317 tisíc kusů.
Kdo také jezdí v Range Roveru:
- Princ Charles
- Princ Andrew
- Madonna
- Paul McCartney
- Bruce Springsteen
- Michael Phelps
- Rod Stewart
- Jennifer Aniston
- Bruce Willis
- Jack Nicholson
- Mike Tyson
- David Beckham
- Angelina Jolie
- Nicole Kidman
- Tom Cruise
Range Rover II vypadal prakticky stejně jako jeho přechůdce. (Tvary karosérie jsou opravdu hodně nadčasové). Jen žebra na mřížce chladiče se změnila ze svislých na vodorovná. Přepracován byl ovšem žebřinový rám a většina dílů na karosérii začala být vyráběna z hliníku. V útrobách také přibyla elektronika. Terénní schopnosti se dále zlepšily. Stoupavost je 90 procent, nájezdové úhly činí 30/23 stupňů, umí jet v bočním náklonu 29 stupňů a projede brodem o výšce vodní hladiny 50 centimetrů.
Vývoj Range Roveru 3. generace financovalo BMW, které v té době firmu vlastnilo. Však také má některé díly shodné s BMW X5. Žebřinový rám již byl opuštěn a hliníková karosérie trůní na ocelové podlahové plošině s pomocnými rámy. Všechna kola již mají nezávislé zavěšení. Do prodeje přišlo v roce 2001 a již v té době mělo řadu velmi pokrokových vymožeností. Například asistent pro sjíždění příkrých svahů, elektronické hlídání tlaku v pneumatikách či možnost nastavovat světlou výšku. Terénní schopnosti jsou samozřejmě stále famózní. Dokáže také přebrodit 70 centimetrů hlubokou vodu.
Range Rover stojí 3 milióny
V současné době se do Česka dováží Range Rover se dvěma motorizacemi. Tou první je osmiválcový turbodiesel, druhou přeplňovaný benzinový osmiválec s výkonem 510 koní. Tento vůz se na stovku dostane za 6,2 s, umí se rozjet na 225 km/hod a jeho kombinovaná spotřeba je 14,9 litru. Cena modelu Ranger Rover začíná na hranici 2,2 milionu korun. Nejnovější verze Range Roveru se skvěle prodává. Jeho výroční výsledky prodeje jsou vyšší, než u jakéhokoli předchozího modelu.
Důvod úspěchu vidí lidé v Land Roveru takto: „Range Rover jsou ve skutečnosti čtyři vozidla v jednom," říká Phil Popham, výkonný ředitel společnosti Land Rover. A dodává: „Jedná se o luxusní motorové vozidlo, které lze využívat doslova sedm dnů v týdnu. Je totiž vhodné pro pohodové trávení volného času a volnočasových aktivit, jelikož s přehledem zvládne celou škálu povrchů od upravených silnic po terény kdekoli na světě, s vysokou výkonností je ideální i pro cestování na velké vzdálenosti a díky své všestrannosti je využitelné i při práci na venkově a v terénu."
Range Rover je již pět let k dispozici i v provedení Sport. To je zhruba o půl milionu levnější než klasický Range Rover. Letos na autosalonu v Paříži by se měl objevit třetí - nejmenší Range Rover.