Licenční auta hýbala Evropou. Nejen na Východě jezdila slavná automobilová dvojčata

Petr Korbel
28. 7. 2022 14:10
Češi mají tendenci spojovat licence jen se státy východního bloku, především s ruskou Ladou a rumunskou Dacií. Ve skutečnosti se ale dlouho uplatňovaly i na Západě. Umožňovaly méně vyvinutým a menším zemím, aby si vybudovaly vlastní automobilový průmysl, a také usnadňovaly vstup na trh nováčkům.

Fiat Nuova 500 a Steyr-Puch 500

Maličký Fiat Nuova 500 z roku 1957 postavil Itálii na kola. Vůz, který nahradil legendární předválečný lidový model Fiat 500 Topolino, zůstal ve výrobě do roku 1975. Dvouválcový vzduchem chlazený řadový motor o objemu 479 cm3 byl uložen vzadu a poháněl zadní kola. Pozoruhodná licenční verze Steyr-Puch 500 vznikla v Rakousku. Do nepatrně pozměněné italské karoserie zamontovali Rakušané již koncem roku 1957 výkonnější dvouválcový motor typu boxer a vlastní převodovku. Rovněž zadní brzdy byly účinnější, rakouský derivát se proto lépe hodil k jízdě v horském terénu a slavil i sportovní úspěchy. Automobily Steyr-Puch 500 a jejich zdokonalené verze, například 650 T či 700 C, posloužily Rakušanům k základní motorizaci. Používali je také řemeslníci, policisté, vojáci, pošta a další státní organizace.

 

Právě se děje

Další zprávy