Licenční auta hýbala Evropou. Nejen na Východě jezdila slavná automobilová dvojčata

Petr Korbel
28. 7. 2022 14:10
Češi mají tendenci spojovat licence jen se státy východního bloku, především s ruskou Ladou a rumunskou Dacií. Ve skutečnosti se ale dlouho uplatňovaly i na Západě. Umožňovaly méně vyvinutým a menším zemím, aby si vybudovaly vlastní automobilový průmysl, a také usnadňovaly vstup na trh nováčkům.

Fiat 124, Seat 1430 a Lada 1500

Fiat 124 byl zdařile řešený vůz z roku 1966, který získal titul Evropské auto roku. Pětimístný model klasické koncepce sjížděl z montážní linky v Turíně do roku 1974. Ve Španělsku začala výroba Seatu 124 v roce 1968 a skončila po dvanácti letech.

Také Sovětský svaz si vyjednal licenci na provedení sedan i kombi. Jeho představitelé ovšem požadovali, aby auto bylo odolnější vůči tvrdým provozním podmínkám. Vznikl tak VAZ-2101 (neboli Žiguli či Lada 1200), který se od italského originálu lišil zejména motorem, spojkou, výztuhami, uchycením náprav a bubnovými zadními brzdami. Navenek ale vypadal téměř jako Fiat 124. Rozdíl spočíval hlavně v tom, že Lada měla vpředu otvor pro manuální roztáčení motoru a kliky dveří byly zapuštěné.

Turínská automobilka nabízela Španělsku i SSSR rovněž licenci na větší a luxusnější model 125, leč marně. Seat i VAZ se chtěly, aby ušetřily na nákladech, dobrat vyššího standardu jen tím, že své licenční 124 vyšperkují a vybaví výkonnějším motorem. Ve Španělsku tak přišla verze Seat 1430 s motorem o objemu 1,5 litru, která kombinovala prvky Fiatu 124 Special a Fiatu 125; charakteristickým znamením je čtveřice hranatých světlometů. Sovětská automobilka zahájila v roce 1973 výrobu modelu VAZ-2103 alias Lada 1500. Vyznačoval se čtveřicí kulatých reflektorů, bohatě chromovanou maskou, posilovačem brzd, velkými zadními sdruženými světly, okrasnými lištami a hodnotným interiérem.

 

Právě se děje

Další zprávy