Licenční auta hýbala Evropou. Nejen na Východě jezdila slavná automobilová dvojčata

Petr Korbel
28. 7. 2022 14:10
Češi mají tendenci spojovat licence jen se státy východního bloku, především s ruskou Ladou a rumunskou Dacií. Ve skutečnosti se ale dlouho uplatňovaly i na Západě. Umožňovaly méně vyvinutým a menším zemím, aby si vybudovaly vlastní automobilový průmysl, a také usnadňovaly vstup na trh nováčkům.

Austin-Healey Sprite a Innocenti 950 Spider

Rodinná společnost Innocenti zbohatla na výrobě lisů a mopedů, načež se rozhodla vyrábět auta. Vsadila na spolupráci s BMC a v roce 1960 spustila v Milánu výrobu tudoru Innocenti A40, což byl licenční Austin A40 Farina s motorem vpředu a pohonem zadních kol. V kategorii cestovních vozů vzápětí následoval větší typ s pohonem předních kol Innocenti IM3, nepatrně upravený Morris 1100. Karoserie modelů A40 i Morris 1100 navrhl Pinin Farina, vyhovovaly jihoevropskému vkusu a nebylo na nich třeba nic podstatného měnit. V případě sportovního auta však Italové postupovali odlišně. Z anglického modelu Austin-Healey Sprite, který pocházel z roku 1958, převzali podvozek i motor, ale karoserie se jim nezdála dost atraktivní, a tak si ji nechali zcela přepracovat ve studiu Ghia. Výsledkem byl Innocenti 950 Spider, který měl premiéru na konci roku 1960.

 

Právě se děje

Další zprávy