Petr Korbel
28. 7. 2022 14:10
Češi mají tendenci spojovat licence jen se státy východního bloku, především s ruskou Ladou a rumunskou Dacií. Ve skutečnosti se ale dlouho uplatňovaly i na Západě. Umožňovaly méně vyvinutým a menším zemím, aby si vybudovaly vlastní automobilový průmysl, a také usnadňovaly vstup na trh nováčkům.
Renault 12 a Dacia 1320
Prvním osobním vozem rumunské značky byla Dacia 1100 z roku 1968, licenční Renault 8 s motorem vzadu. Nosným programem však měl být modernější automobil. Šlo o sedan Renault 12 s pohonem předních kol, Francouzi oficiálně představený v říjnu 1969. O rok později byla v Rumunsku pod označením Dacia 1300 zahájena montáž tohoto auta z dovážených dílů. Také verze kombi (Dacia 1300 Break) z roku 1973 byla identická s francouzským modelem, nicméně většina dílů se už vyráběla na Balkáně.
Produkce originálního Renaultu 12 ve Francii skončila v roce 1980 a Rumuni v té době začali prodávat Dacie 1310 a 1310 Break, které dostaly inovovaná přední a zadní světla, nové nárazníky, karburátor či palubní desku. V roce 1988 značka přišla se svébytnou třetí karosářskou variantou: byla to Dacia 1320 s dvouprostorovou karoserií obdařenou pátými dveřmi ve splývavé zádi. Ta se ale na rozdíl od sedanů a kombi u nás neprodávala.