Licenční auta hýbala Evropou. Nejen na Východě jezdila slavná automobilová dvojčata

Petr Korbel
28. 7. 2022 14:10
Češi mají tendenci spojovat licence jen se státy východního bloku, především s ruskou Ladou a rumunskou Dacií. Ve skutečnosti se ale dlouho uplatňovaly i na Západě. Umožňovaly méně vyvinutým a menším zemím, aby si vybudovaly vlastní automobilový průmysl, a také usnadňovaly vstup na trh nováčkům.

Fiat 125 a Polski Fiat 125p

Na jaře 1967 představila italská automobilka elegantní sedan střední třídy Fiat 125 s velmi moderním motorem. Polští vyjednavači se s ní už předtím dohodli, že zavede do výroby ve varšavském závodě FSO model s obdobnou karoserií, ale přizpůsobený místní situaci. Vozy Polski Fiat 125p, které se začaly montovat na konci roku 1967, tak dostaly tehdy moderní hranaté tvary, jejich agregáty však pocházely ze starších Fiatů 1300/1500. Interiér odpovídal předchozí generaci. Rovněž podvozek byl dědictvím ze starší řady, z nového modelu však automobil dostal kotoučové brzdy s posilovačem.

Navenek se Fiat 125p, který byl oblíbený i v Československu, liší od originálu hlavně předními světlomety. Polská verze je má kulaté, italská hranaté. Rozdílné je také umístění hrdla nádrže - u italského modelu vpravo, u polského vlevo. Na počátku 70. let pak Poláci přišli s praktickou verzí 125p Kombi. Posledním derivátem byl FSO Polonez z roku 1978, kdy na upravenou platformu 125p namontovali Fiatem navrženou pětidveřovou karoserii typu fastback.

 

Právě se děje

Další zprávy