Lepší než vkladní knížka. Veterán může vynést 20% ročně

Radek Pecák Radek Pecák
28. 7. 2010 19:15
České Tatry pro sběratele shánějí i za oceánem
Foto: Radek Pecák

Velorexy, Škodovky, Volhy, Tatry 603 a 613, ale i obří americké kabriolety či třeba miniaturní BMW Isetta. To vše prošlo během několika posledních let rukama zaměstnanců firmy Classic Cars Bohemia. Ta je jednou z největších, která se v Česku zabývá prodejem a renovacemi veteránských automobilů.

"Auta nakupujeme a také prodáváme po celém světě," říká šéf firmy Martin Pecka. Podle něho lze zajímavé automobily v Evropě najít obvykle jinde než by člověk čekal. "Nejčastěji uspějeme v zemích, které jsou pro Němce a jiné Evropany tak trochu divné. Tak třeba sběratelsky zajímavé BMW Isetta se kdysi vyváželo do Slovinska. Zjistili jsme to a teď jsme jich odtud pár přivezli," prozrazuje Pecka.

Nebo jiný příklad. V současné době v areálu firmy renovujeme čtyři Tatraplány. "Nakoupili jsme je však v USA a také v Kanadě," říká.

Občas se stane i pohádkový příběh

Sběratelsky zajímavé české auto je podle něho v současné době u nás těžké získat. "V euforii po roce 1989 lidé Škodovky a další veterány rychle vyhodili a dovezli si nějakou ojetinu z Německa," říká podnikatel.

Přitom zájem o česká vozidla je nejen v Česku. Například tatry 603 a 613 vykupuje v nálezovém stavu v Německu a po renovaci je tam zase prodá zpět. "Zrovna nedávno jsem dostal zprávu, že je prakticky vykoupená naše zásoba tater a volh. Takže jsme narychlo museli nějaké sehnat," říká Martin Pecka. Krize se prý tohoto odvětví prakticky nedotknula.  

Podle něho se již v Evropě zajímavé auto prakticky nedá nalézt. "A pokud se někde objeví (firma má své lidi, kteří hlídají inzeráty v tisku, jezdí po burzách, srazech a tak dále), je třeba nejpozději druhý den být na místě," vysvětluje.

Přesto se občas stane malý zázrak. "Například nedávno jsme se dozvěděli, že v Bělehradě stojí v garáži bílá Tatra 613. Majitel ji koupil v Československu v roce 1979, odjel s ní do Bělehradu, zaparkoval ji v garáži a krátce nato zemřel. "To auto bylo nepoškozené, stačilo vyměnit pneumatiky, baterii a mohlo jezdit," vypravuje. Dnes už je samozřejmě prodaná.

Renovace může trvat i dva roky

Část aut prodávají v nálezovém stavu, část renovují pro sebe a část podle požadavků konkrétního zákazníka. "Lidé o nás říkají, že jsme drazí, jenže děláme to nejlépe, jak je možné a naše auta pak vyhrávají na výstavách ceny," říká Pecka a uvádí příklad z posledního srazu vozů Corvette. Tam jejich prototyp Corvette získal první cenu a oceněno bylo i několik dalších jejich vozů. "Celou renovaci zvládáme vlastními silami s jedinou výjimkou, a to jsou čalounické práce," říká Martin Pecka. Neustále mají rozpracováno 12 aut. Více se jich zatím do renovačních dílen nevejde.

Každé vykoupené určené pro renovaci nejprve do posledního šroubku rozeberou, aby zjistili stav. Plechové díly jsou zbaveny barvy a zkorodované části nahrazeny novými. Sami si dělají motory, kabelové svazky i další součástky. Někteří lidé ale nechtějí mít auto v původním stavu. "Zrovna teď děláme Ford Mustang Bullit, který chce nový majitel používat k dennímu ježdění," uvádí Pecka. A to pak je nutné použít jiné kompomenty podvozku, jiné brzdy a další díly, neboť s těmi původními by denní používání tohoto vozu možné nebylo.  

Renovace u některých typů trvá i déle než dva roky. Každý budoucí majitel pak ale dostane knihu, kde je časosběrně zaznamenán průběh renovace a samozřejmě také všechny další dostupné údaje o autech. Ta nejcennější zrenovovaná auta půjdou do aukce nebo si je pan Pecka nechá jako exponáty do chystaného muzea. Už teď má ve své kanceláři jeden rolls royce, jeden nádherný  kabriolet Pontiac GTO a ještě krásnější Chevrolet Impalla. Cena každého z nich už dnes přesahuje pět miliónů korun a každým rokem o přibližně pětinu narůstá. 

 

Právě se děje

Další zprávy