Nějaký čas to vypadalo, že automomobilky téměř veškeré své úsilí vrhají na vylepšení designu svých modelů, případně snižování emisí CO2 a s tím související vývoj elektromobilů. V poslední době se však i ve zcela běžných autech se spalovacími motory objevila řada pozoruhodných technických řešení.
V následujících řádcích jsou popsány některé z nich.
Řada jich je v nové generaci Citroënu C4, byť podobná řešení některých věcí využívá i konkurence. Jenže Citroën ve svém novém školícím středisku z jedné zbrusu nové "céčtyřky" odmontoval nárazníky, přední blatníky i část čalounění. A tak vyšlo najevo například to, že pod plechem na levým kolem je na straně řidiče ukrytý kondenzátor.
Ten je u dieselových modelů součástí systému start&stop. U tohoto systému totiž místo startéru po zhasnutí motoru na křižovatce znovu startuje vůz alternátor. A aby v baterii nepokleslo napětí příliš, bere si elektroinstalace část energie i z tohoto kondenátoru. Prý obsahuje dost energie asi na čtyři nastartování.
Citroën vše ukázal na rozebraném autě
Citroën také investoval hodně práce do vylepšení bezpečnosti pro posádku v případě nárazu. Vede to dokonce až k tomu, že v určitých místech jsou některé nosníky na spodní části motoru předem zdeformovány a dokonce i naříznuty. To pak znamená, že auto se při čelním nárazu vpředu doslova zmuchlá, motor spadne dolů a kabina pro cestující zůstane nenarušena. Samozřejmě, že to ale platí jen do určité síly nárazu.
S tím, že velká část automobilů během své životnosti alespoň nějakou malou nehodu podstoupí, počítají už nejen automobilky, ale i vlastníci vozů. Proto například provozovatelé firemních flotil tlačí výrobce k tomu, aby usnadnily opravu poškozených dílů. V důsledku toho je nyní možné ulomené úchyty světlometů (ty jsou dnes celé plastové, ale přitom v sobě obsahují světelné zdroje často v hodnotě mnoha tisíc korun) nahradit novými. Podobně přišel Citroën na novém modelu C4 s poměrně křehce vyhlížejícím zámkem kapoty. Je to proto, aby při slabém čelním nárazu zámek nezdeformoval tu část kapoty, kde je uchycen a místo toho se sám ulomil.
Levným, a přitom funkčním řešením, je také využití parkovacích senzorů u C4 pro funkci sledování mrtvého úhlu vedle vozidla. V tiskové zprávě automobilka tvrdí, že wstačilo doplnit do řídící jednotky příslušný algoritmus a do zpětného zrcátka výstražnou kontrolku. Jiné automobilky řeší systém sledování mrtvého úhlu obvykle daleko složitějším systémem.
Vylepšená roletka a zatmívací střešní okno
Další, tentokrát mechanický zlepšovák, přinesl Opel v zavazadlovém prostoru nového kombíku odvozeného z hatchbacku Astry. Roletku je nyní možné (díky drážkám v plastovém obložení posledního sloupku karosérie) jedním klepnutím odsunout vzhůru a získat tak dostatečný prostor pro uložení věcí do kufru.
Zajímavou funkcí je i průhledná/neprůhledná střecha v nové generaci vozu Mercedes-Benz SLK. Toto kupé-kabrio s pevnou skládací střechou v minulé generaci přišlo s funkcí vzduchové šály (teplý vzduch proudí z otvorů za řidičovým krkem) a díky tomu je možné jezdit s otevřtenou střechou i při nízkých teplotách, teď se zase po stisknutí tlačítka tmavá střecha přemění v průhlednou.
Je využíta funkce fyzikálního principu deskových kondenzátorů. Pokud jimi prochází elektrický proud, rozestoupí se částice zatmavující sklo. Střecha se tím zprůhlední a může prosvětlit interiér. Po přerušení dodávky elektřiny se částice díky gravitaci rovnoměrně rozmístí po celé ploše skla a střechu opět zatmaví.