Jan Matoušek
30. 7. 2019 12:24
Kořením každého autosalonu jsou koncepty modelů blízké i vzdálené budoucnosti. Často se však stane, že se designově povedený koncept při cestě do sériové produkce výrazně změní nebo do ní vůbec nezamíří. Pamatujete třeba na koncept Dacie Duster nebo moderní podobu Lamborghini Miura? Přesto stále existují automobilky, které atraktivní koncept při cestě na produkční linku příliš nezmění. To je třeba případ japonské Mazdy.
Aby nebyla řeč pořád jen o stylu Kodo, vrátíme se krátce i k předchozí filozofii Zoom-Zoom. Ačkoliv při jejím působení Mazda ukázala řadu konceptů bez následné návaznosti na sériovou výrobu - například sportovní Taiki nebo Furai, najde se i spousta příkladů, které se dostaly na produkční linky.
Například z konceptu MX-Crossport z roku 2004 (obrázek vlevo) se vyklubala produkční Mazda CX-7, která se prodávala i v Evropě. Koncepční a sériový vůz se od sebe příliš neodlišovaly.
Rovněž v roce 2004 ukázali Japonci koncept MX-Flexa, kompaktní MPV, které se o několik měsíců později dostalo do výroby jako Mazda 5.
Designéři u sériové verze upravili tvar světel nebo nárazníků, posuvné boční dveře nebo masku chladiče ale oba vozy sdílejí.